Naar inhoud

Méér big data? Nee, méér inzicht!

Waarom? In een recent onderzoek van Forrester hebben technologie-executives en beslissingsnemers data-gerelateerde projecten bovenaan hun lijst van investeringen gezet. Waarom doen ze dit? Organisaties willen diepere inzichten halen uit de enorme hoeveelheid data waarover ze beschikken. Naar schatting analyseren de meeste organisaties op dit moment maar slechts 12 procent van de gegevens, de rest blijft ongebruikt. Ik ben ervan overtuigd dat het hebben van de juiste en meest relevante informatie nodig is om gefundeerde beslissingen te kunnen nemen!

Integratie en visualisatie data

Voor veel organisaties blijft het integreren en visualiseren van data nog altijd een grote investering. De huidige oplossingen bevatten al te vaak informatie die of al verouderd of vrij statisch is. Met een beetje geluk wordt de informatie dagelijks geüpdatet maar voor veel organisaties is dit wekelijks of slechts maandelijks het geval. Allerlei informatiebronnen worden aan elkaar gekoppeld en via verschillende complexe batchverwerkingen vervolgens aan de gebruikers getoond.

Identificatie correlaties

Oplossingen voor big data op basis van Hadoop en Spark maken het vangen, verwerken en analyseren van grote hoeveelheid data betaalbaar waardoor allerlei voorheen onbekende correlaties geïdentificeerd kunnen worden. De volgende stap in dit proces is om de resultaten beschikbaar te stellen aan de uiteindelijke gebruiker op basis van dynamische dashboards die de informatie visualiseren in de al gebruikelijke grafieken en tabellen.

Dynamische dashboards

Onze dynamische dashboards kunnen (near) real-time informatie tonen zodat de organisatie tijdig kan acteren op veranderingen in de markt of op andere voorvallen. Zij kunnen hierdoor echte datagedreven beslissingen nemen. Deze dashboards zijn gebruiker specifiek en bevatten informatie uit verschillende bronnen zoals financiële applicaties maar ook sensoren in de wereld van Internet of Things. Ze worden continu geüpdatet en blijven daardoor relevant.

Real-time geüpdatet

Dashboards zijn niet nieuw en bestaan al jaren in de meeste organisaties. De meest eenvoudige is het excel-sheet. Vervolgens zijn er vrij dure oplossingen op basis van proprietary of platforms zoals Salesforce. Het bekende dashboard is vrij statisch van natuur, wordt niet real-time geüpdatet en is niet toegespitst op de gebruiker. Verder heeft de gebruiker weinig controle over zijn dashboard, zoals de opmaak, de correlaties of de databronnen.

Selfservice en empowerment

Dynamische dashboards zijn juist bedoeld om de controle te geven aan de uiteindelijke gebruiker zodat zij bepalen wat voor data getoond moeten worden. Het dashboard wordt een eigen product met real-time informatie en een opmaak die belangrijk zijn voor die gebruiker. Selfservice en empowerment zijn sterke eigenschappen van dit product.

Pushmechanisme van data

Onze oplossing om dynamische dashboards te realiseren bestaat grotendeels uit twee componenten die moeten zorgen voor het integreren met de organisatie waar ze draaien. Aan de ene kant is er een smart platform dat koppelingen heeft naar de verschillende databronnen en securitydiensten waarmee gekoppeld moet worden. Aan de andere kant is er het dashboard zelf dat de verschillende datawidgets kan tonen. Deze widgets, die real-time geüpdatet worden, worden door de gebruiker geplaatst en beheerd. Er is dus sprake van een pushmechanisme van data vanuit het platform naar de verschillende dashboardwidgets toe.

Persoonlijk dashboard

Nadat een gebruiker zich aanmeldt op het platform kunnen ze op hun eigen dashboardcanvas widgets plaatsen die afzonderlijk specifieke informatie tonen. Men mag enkel de data zien waar ze geautoriseerd voor zijn. Verder mogen ze de lay-out en opmaak van hun dashboardcanvas aanpassen en vervolgens weer opslaan. Wanneer ze zich afmelden en zich vervolgens weer aanmelden zal het dashboard dezelfde look & feel hebben die ze zelf hebben ingesteld. Tot slot zal een dynamische dashboard over de mogelijkheid beschikken om bepaalde data te kunnen exporteren in een formaat naar keuze, maar veelal zal dit een csv- of excel-bestandsformaat zijn.

De auteur is CTO bij softwarebedrijf ISSD.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie