Naar inhoud

M-commerce belangrijk aandachtsgebied voor retailers

Smartphones en tablets hebben zich volledig geïntegreerd in ons dagelijks leven. Dit geldt niet alleen voor consumenten maar ook voor online retailers: mobile wordt voor webwinkels een steeds grotere inkomstenbron. Met een van de hoogste percentages mobiele gebruikers ter wereld is het m-commerce potentieel in Europa hoger dan ooit. Inmiddels vindt bijna 30 procent van het internetverkeer in Nederland plaats via een mobiel device.

Mobile-friendly algoritme

Googles meest recente mobile-friendly algoritme (ook wel bekend onder de naam 'Mobilegeddon') heeft websites - en dus ook e-commerce-sites - geforceerd om over een mobiele versie te beschikken. En alsof dat nog niet genoeg aanleiding is om in mobile te investeren, zijn de online uitgaven op mobiele apparaten tussen 2014 en 2015 verdubbeld. Wil men als retailer overeind blijven staan, dan is m-commerce geen keuze meer.

Trends m-commerce

Twenga, aanbieder van acquisitie-oplossingen op online advertentiemarktplaatsen, heeft de traffic op smartphones, tablets en desktops van meer dan 4.000 webwinkels en 7 Europese landen geanalyseerd (Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Polen). Deze studie brengt inzicht in de trends op Europees niveau en laat zien hoe Nederland er vergeleken met andere landen voor staat.

Mobiele intergebruikers

Met een dekking van 129% heeft West-Europa na Centraal- en Zuidoost-Azië de meeste mobiele internetgebruikers ter wereld. Deze cijfers onderlijnen het potentieel van m-commerce en de noodzaak voor webwinkels om mee te gaan in deze trend. In Nederland is 28,5% van het internetverkeer mobiel. Nederlanders staan hiermee op de vierde plaats na het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje. Frankrijk staat verrassend genoeg op de zesde plaats, terwijl het de op twee na grootste e-commerce-markt in Europa is.

Smartphones versus tablets

Over het algemeen zijn smartphones in de landen van de studie populairder dan tablets. Nederland is hierin de enige uitzondering: 59% van het mobiele internetverkeer vindt plaats via tablets. In het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en Polen ligt het tabletverkeer aanzienlijk lager, onder de 30%. De smartphones met grote schermen hebben hier ongetwijfeld aan bijgedragen; mobiel winkelen is hiermee immers gebruiksvriendelijker geworden.

Type product van invloed

Op Europese schaal zijn kinderproducten de populairste categorie voor mobile shopping. In Nederland geldt dit alleen voor tablets. Op smartphones zijn in Nederland games het populairst. Op desktops is dit high tech. Duitsland is qua voorkeuren enigszins vergelijkbaar met Nederland, terwijl in andere landen spullen voor huis en tuin populair zijn. Het type product lijkt van invloed te zijn op het apparaat waarmee het wordt gekocht: desktop leent zich goed voor technische aankopen (gereedschappen, high tech en kantoorartikelen). Smartphones en tablets blijken daarentegen vooral geschikt te zijn voor visuele producten zoals kleding, speelgoed en sieraden.

Tijdstip aankopen

Tenslotte is in het onderzoek ook gekeken naar de tijd waarop internetgebruikers in deze zeven landen aankopen doen. Hier zien we een duidelijke piek tussen 20:00 en 21:00 uur. Tijdens deze periode worden tablets vaker gebruikt dan smartphones, waarmee mobiele apparaten buiten kantooruren de overhand lijken te hebben.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie