Naar inhoud

Maak van je medewerkers die enthousiaste merkambassadeurs

Ieder bedrijf verdient zijn eigen George Clooney: een persoonlijkheid die bekend en geliefd is bij een groot publiek en daardoor een merk vertrouwen en autoriteit geeft. En die George Clooney hoeft niet per se een beroemdheid uit de A-categorie te zijn. Sterker nog, de kans is groot dat de ideale merkambassadeur zich onder het eigen personeel bevindt. Relevante content speelt in dit kader een cruciale rol. Platte verkooppraatjes werken zelfs averechts.

“Niemand is beter op de hoogte van de ins en outs van een bedrijf dan de eigen medewerkers”, stelt zegt Michael Brito, verantwoordelijk voor de Amerikaanse tak bij LEWIS Pulse, de tak van communicatiebureau LEWIS gericht op digitale marketing. “Gemotiveerd personeel is immers al sterk betrokken bij een merk en begaan met de reputatie van het bedrijf. Met de juiste ondersteuning en begeleiding worden dergelijke, informele merkambassadeurs onderdeel van een officieel ‘Employee Advocacy’-programma.”

“Ga echter niet over één nacht ijs”, waarschuwt Brito. “Het kost tijd om een dergelijk programma goed op te zetten en uit te rollen. Deze tijdsinvestering wordt echter dubbel en dwars terugverdiend als werknemers enthousiaste merkambassadeurs worden.” Hij geeft vijf tips over hoe bedrijven hun George Clooney – of een veelvoud van hem dan wel zijn vrouwelijke variant – in de dop kunnen ontdekken en inzetten.

1. Bedrijfscultuur

Zonder betrokken en enthousiast personeel, lukt het bedrijven nooit om een geloofwaardig ‘Employee Advocacy’-programma op te zetten. Zorg daarom voor een bedrijfscultuur waarin ruimte is voor persoonlijke betrokkenheid en enthousiasme, zodat medewerkers zich kunnen ontwikkelen.

2. Strategische planning

Eerst denken, dan doen: denk van tevoren al na over de praktische kanten van een dergelijk programma. Welke afdeling wordt hier verantwoordelijk voor: HR of communicatie? Of wordt het zelfs een apart onderdeel binnen de organisatie?

3. Training en voorlichting

Hoe natuurlijker een werknemer overkomt als merkambassadeur, hoe beter. Maar dit betekent niet dat trainingen en voorlichting overbodige luxe zijn. Werknemers moeten zich namelijk wel bewust zijn van de belangrijke rol die zij spelen als uithangbord van het bedrijf. Zo kan het geen kwaad om bijvoorbeeld een training te geven over het gebruik van sociale media.

4. Technologie

Enthousiaste medewerkers is één, maar het moet hen ook zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden om hun enthousiasme te delen met de rest van de wereld. Zorg daarom voor hulpmiddelen die dit laagdrempelig maken. Er zijn tal van technologische slimmigheden te bedenken die hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan een automatische notificatie wanneer er een mooie publicatie over het merk is verschenen. Werknemers kunnen dit vervolgens heel eenvoudig via hun eigen sociale kanalen delen.

5. Activatie

Zodra alles in de steigers staat, is het tijd dat werknemers zich gaan profileren als merkambassadeurs en content gaan delen. Daarbij is het belangrijk dat dit relevante verhalen zijn. Check daarom altijd of de content één of meer van de volgende eigenschappen heeft:

  • Het heeft direct nut: je lost een probleem op;
  • het geeft voorlichting: content laat je kennis op een bepaald gebied zien;
  • het bevat humor: zorg voor een glimlach;
  • het biedt toegang: maak contact met anderen met dezelfde passie;
  • het brengt informatie: breng actualiteiten, opinie of inside informatie;
  • het is een aanbieding: deel leuke (product)aanbiedingen.

Als content niet minstens één van bovenstaande onderdelen bevat, moet heroverwogen worden of het wel gedeeld moet worden. Platte verkoopcontent gaat niet zorgen voor een persoonlijke profilering van beoogde merkambassadeurs en biedt geen succesvolle invulling van employee advocacy.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie