Naar inhoud

Maaltijdbezorging is een enorme groeimarkt

Het bezorgen én afhalen van complete maaltijden is een markt met veel potentie en is op dit moment goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op jaarbasis. Dat is één maaltijd per Nederlander per week. De verwachting is dat het segment maaltijdbezorging dit jaar een waarde zal vertegenwoordigen van 695 miljoen euro aan warme maaltijden aan huis. Dat is een groei van 3 procent ten opzichte van 2015.

Groeimarkt vol kansen

In Nederland zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken (31%) of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29%). Zaterdag is de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app. Dit is de conclusie van ABN AMRO in 'Maaltijdbezorging: een groeimarkt vol kansen', een rapport gebaseerd op een onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GFK.

Van variatie naar routine

Door een goede kennis van klantvoorkeuren kunnen restauranthouders meer uit hun keuken halen. Hierbij is de belangrijkste uitdaging om klanten te verleiden vaker terug te komen en hen te bewegen van variatie naar routine. Zo vindt de consument het belangrijk dat maaltijden lekker zijn en de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Ruim een kwart is bereid meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar de meeste klanten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen. De bank gelooft dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren.

Aanbieden volledige palet

Er liggen veel kansen voor restauranthouders en afhaalformules die klanten stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. “Keukens kunnen meer klanten aan zich binden door een volledig palet te bieden”, zegt Stef Driessen, sectorbankier leisure bij ABN AMRO. “Gezinnen zijn een belangrijke doelgroep, omdat één persoon meteen vier of vijf gerechten bestelt en vaak op een eerder tijdstip dan de meeste mensen uit eten gaan.”

Op elk denkbare locatie

Bezorgen gebeurt echter niet alleen thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels”, aldus Driessen. “Eigenlijk op elk denkbare locatie. Daarom zijn er veel kansen bij nieuwe doelgroepen. Zoals de 'longstayers', die enkele maanden in Nederland wonen en werken. Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie