Naar inhoud

Maarten van der Weijden dé ultieme ambassadeur van een merk

We leven in een landschap waar de technologische mogelijkheden schier onbeperkt lijken. Nog even en mensen kunnen ook het denken aan computers overlaten. Maar het alleroudste marketinginstrument is krachtiger dan ooit. Want mond-tot-mondreclame – niet te verwarren met mond-op-mondreclame – is nog steeds de sterkste promotie voor een merk of bedrijf. Organisaties die dit inzicht delen, zoeken daarom naar mensen met een echt verhaal. Een man zoals Maarten van der Weijden, die een ware ambassadeur is voor de kankerbestrijding.

Een man met een verhaal

Het verhaal van Maarten van der Weijden wordt gekenmerkt door bijna botsende contrasten. Bij de zwemmer werd in 2001 leukemie geconstateerd. Vier jaar later werd hij na een lange reeks van intensieve behandelingen genezen verklaard. Zelf zegt hij nooit dat hij de ziekte overwonnen heeft. Dat vindt hij namelijk respectloos richting zijn lotgenoten die helaas niet meer gehoord en gezien worden.

Van patiënt naar sportheld

Op 21 augustus 2008 wordt Maarten van der Weijden dé sportheld van Nederland als hij tijdens de Olympische Spelen in Beijing de gouden medaille behaalt op de 10 kilometer zwemmen in open water. Zelfs zijn trainingspartner Pieter van den Hoogenband, toch een gelauwerd Olympisch kampioen, barst live op televisie in een ongekende vreugdedans uit. En het verhaal dat geen scenarioschrijver zo treffend kan bedenken, is geschreven.

De ultieme ambassadeur

Na zijn verkiezing tot ‘Sportman van Jaar 2008’ kondigt Maarten van der Weijden het einde van zijn sportieve carrière aan. Niet langer wil hij namelijk als een slaaf van zijn prestatiedrang leven. Tegelijkertijd geeft hij aan zich hard te blijven maken voor kankeronderzoek. In hart en nieren blijft hij natuurlijk altijd die geslaagde sportman. Zijn activiteiten voor de kankerbestrijding hebben dus een sportief karakter en vinden vooral plaats in het zwembad of het open water.

Bijzonder mediageniek

De Nederlandse media omarmen Maarten van der Weijden hartstochtelijk. Hij heeft niet alleen een echt verhaal, hij weet het ook goed in woorden uit te drukken – net als Sanne Hans met een hartverwarmende lichte stottering. Daarnaast ontwijkt hij de uitdagingen zeker niet. Zo voltooit hij als zwemmer in 2017 een dubbele oversteek van Het Kanaal in iets meer dan 19 uur. Dat maakt hem tot hét voorbeeld van een merkambassadeur.

Zwemmen langs 11 steden

Als Nederlandse sportman realiseert Maarten van der Weijden zich dat de Elfstedentocht een ongelooflijke aantrekkingskracht heeft. Omdat het water in Friesland het merendeel van de tijd volledig vloeibaar is, gaat hij het nu zwemmend doen. In drie dagen wil hij 200 kilometer zwemmen met één doel: zoveel mogelijk geld ophalen voor de genezing van kanker. It giet oan tegen kanker. Een missie waarvoor hij dé aangewezen pleitbezorger is.

De actie steunen

Tijdens de bijna onmenselijke zwemtocht – voor slapen is eigenlijk geen tijd – maakt Maarten van der Weijden gebruik van een speciale bril om nachtelijk hallucineren te voorkomen. Aanvankelijk zouden zo’n 2.000 mensen zorgen voor ondersteuning door een deel van de route mee te zwemmen, maar de E.colli-bacterie heeft daar een stokje voor gestoken. In de 11 Friese steden staan fonteinen waar toeschouwers een bijdrage aan het goede doel kunnen deponeren. De teller heeft de zeven ton inmiddels gepasseerd. De actie verdient echter veel meer.

Als je de sympathieke en sportieve actie van Maarten van der Weijden financieel wil ondersteunen, kan dat via de website van de 11stedenzwemtocht.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie