Naar inhoud

Machine learning is onderdeel van de dagelijkse praktijk

Machine learning is de hype voorbij en levert inmiddels een wezenlijke bijdrage aan de alledaagse werkprocessen binnen bedrijven. Om het volledige potentieel van de technologie te benutten, moeten leidinggevenden in de technologiesector gekwalificeerde talenten zoeken die met machines samen kunnen werken. Daarnaast moeten zij hun organisaties en processen herinrichten.

Dit leert het onderzoeksrapport ‘The Global CIO Point of View’ van IT-dienstverlener ServiceNow. Het rapport is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 500 chief information officers door het aan de Oxford University gelieerde instituut Oxford Economics.

De CIO’s uit 11 landen en 25 sectoren, waaronder 45 uit Nederland, zijn ondervraagd om de concurrentievoordelen van het toepassen van machine learning te achterhalen. Daarnaast werd onderzocht hoe zij resultaten kunnen behalen met behulp van deze vorm van automatisering. Onderzoeksinstelling IDC verwacht dat de investeringen in de technologie tot 2020 bijna verdubbelen. Een recente analyse toont aan dat de machine learning-specialist één van de snelst groeiende functies binnen de IT is.

Personen werken samen met slimme machines voor betere nauwkeurigheid, snelheid en bedrijfsgroei

Het onderzoek toont een groeiend vertrouwen onder Nederlandse CIO’s dat machine learning zal leiden tot snellere en nauwkeurigere beslissingen. Machine learning-software beschikt over de mogelijkheid om de eigen prestaties te analyseren en te verbeteren zonder tussenkomst van een medewerker. Hierdoor kan de technologie steeds complexere beslissingen nemen:

  • Slechts 23 procent van de Nederlandse respondenten zegt inmiddels verder te zijn dan het automatiseren van routinetaken zoals beveiligingsnotificaties, en zich te richten op het automatiseren van complexe beslissingen, zoals het reageren op beveiligingsnotificaties.
  • 73 procent van de Nederlandse CIO’s geeft aan dat beslissingen substantieel nauwkeuriger worden. Ongeveer de helft (48%) geeft aan te verwachten dat de beslissingen op basis van machine learning nauwkeuriger zullen zijn dan beslissingen genomen door mensen.
  • 38 procent van de Nederlandse CIO’s zegt dat het nemen van beslissingen behoorlijk veel tijd van medewerkers en executives in beslag neemt, waarmee de potentiële waarde van automatisering wordt onderstreept. Wereldwijd is 57 procent van de ondervraagden deze mening toegedaan. 47 procent van de Nederlandse CIO’s verwacht dat het automatiseren van beslissingen bij zal dragen aan de omzetgroei van de organisatie.

“Automatisering kan drie verschillende soorten beslissingen tot doel hebben, namelijk beslissingen die te maken hebben met routing, rangschikken of prognoses”, zegt Michael Maas, area vice President Noord-Europa bij ServiceNow. “De automatisering van dagelijks werk zoals het toewijzen van IT-tickets en het routeren van salesleads leveren al resultaten op. Machine learning is geen hype meer, maar is realiteit geworden.”

Alleen het aannemen van machine learning-specialisten is niet genoeg om CIO’s te helpen bij een succesvolle digitale transformatie

Meer dan de helft (51%) van de Nederlandse CIO’s geeft aan de leiding te hebben over de digitalisering van het bedrijf en meer dan een derde (36%) is van mening dat machine learning hierin een belangrijke rol speelt. Hoewel slechts 22 procent van de Nederlandse CIO’s aangeeft dat het bedrijf gebruikmaakt van machine learning, is 69 procent van plan om de technologie op termijn te implementeren.

Om de kansen van machine learning volledig te benutten, moet er echter wel goed worden gekeken naar een aantal belangrijke onderdelen van talent, organisatie en processen:

  • Slechts 27 procent van de Nederlandse CIO’s heeft medewerkers aangenomen die over de vaardigheden beschikken om met intelligente machines te werken.
  • Slechts 18 procent van de Nederlandse CIO’s heeft de functieomschrijvingen aangepast op het werken met intelligente machines, 56 procent geeft aan niet over de vaardigheden te beschikken om slimme machines te beheren en 51 procent zegt geen budget te hebben voor de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden.
  • CIO’s geven aan dat datakwaliteit (51%) en verouderde processen (44%) de belangrijkste obstakels zijn voor de adoptie van machine learning.
  • Slechts 31 procent van de Nederlandse CIO’s heeft methodes ontwikkeld om fouten van machines te monitoren.

“Machine learning maakt het voor bedrijven mogelijk om hun bedrijfsvoering te digitaliseren op een manier die eerder niet mogelijk was”, zegt Maas. “Om het volledige potentieel van deze automatiseringsvorm te benutten, moeten CIO’s hun rol veranderen naar een transformatieleider die invloed heeft op de manier waarop organisaties bedrijfsprocessen inrichten, data organiseren en talenten werven en trainen.”

De progressieve CIO levert vandaag al resultaten

Een kleine groep van de ondervraagde CIO’s, minder dan 10 procent, loopt voor op hun collega’s als het gaat om het gebruik van machine learning. Zij zorgen voor een model waarmee andere CIO’s leren hoe ze deze technologie beter kunnen inzetten:

  • Bijna 90 procent van de progressieve CIO’s verwacht dat het automatiseren van beslissingen de omzetgroei van het bedrijf stimuleert, tegenover 67 procent van de overige CIO’s.
  • Ongeveer 80 procent heeft methoden ontwikkeld om de fouten van machines te monitoren, tegenover 41 procent van de overige CIO’s.
  • Meer dan driekwart heeft functieomschrijvingen herschreven om de focus te leggen op het werken met machines, tegenover 35 procent van de overige CIO’s.
  • Meer dan 70 procent heeft een roadmap ontwikkeld voor toekomstige veranderingen in bedrijfsprocessen, tegenover slechts 33 procent van de overige CIO’s.

“Progressieve CIO’s die machine learning combineren met nieuwe bedrijfsprocessen en vaardigheden, ondersteunen hun bedrijf beter in de groeimogelijkheden”, zegt Maas. “Ze zien meer zekerheden in het gebruik van fundamentele technieken, wat hen in staat stelt om zich te concentreren op innovatie. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van complexe beslissingen die direct impact hebben op de winst van een bedrijf.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ServiceNow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie