Naar inhoud

Management gaat voor digitaal businessmodel ondanks zorgen

Leidinggevenden van Amerikaanse en Europese ondernemingen committeren zich in toenemende mate aan een digitaal businessmodel. Zij zien daarbij de cloud als het belangrijkste middel om dit mogelijk te maken. De zorgen over de veiligheid en een gebrekkige uitvoering vormen echter een vooraanstaande belemmering om deze plannen ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. Slechts een klein deel vindt zijn organisatie wendbaar genoeg voor een volledig digitaal businessmodel.

Steeds meer technische eisen

Dit blijkt uit een recente studie van de leverancier van informatietechnologie Unisys. Voor het onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksinstelling IDG Research, zijn 175 leidinggevenden bij bedrijven met minstens 1.000 medewerkers in de VS en Europa gevraagd naar de stappen die zij nemen zodat hun bedrijf kan profiteren van de voordelen van sociale media, cloud, mobiliteit, data analytics, het Internet of Things en beveiliging. Bedrijven kunnen hiermee nieuwe businessmodellen ontwikkelen en zo voldoen aan de steeds technischere wensen en eisen van hun medewerkers en klanten.

Belangrijkste resultaten

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:

  • 72 procent ziet digitaal businessmodel als cruciaal voor zakelijk succes;
  • 15 procent vindt de organisatie wendbaar genoeg voor een volledig digitaal businessmodel;
  • 55 procent van de apps bevindt zich al in de cloud;
  • 88 procent vindt cloudbeveiliging een topprioriteit, maar slechts 32 procent boekt daar ook echt vooruitgang mee;
  • 24 boekt vooruitgang met schaalbaar maken van IT.

Ondersteuning digitaal businessmodel

Bijna driekwart (72%) van de respondenten noemt het zeer belangrijk dat een organisatie zijn IT-processen en resources zo inricht dat ze een digitaal businessmodel ondersteunen. Dat betekent een stijging: op dezelfde vraag in een eerder onderzoek in oktober 2015 werd nog door 65 procent bevestigend geantwoord. De respondenten zien de waarde van de cloud als belangrijkste schakel in een IT-infrastructuur die een digitaal businessmodel ondersteunt. Ze geven aan dat meer dan de helft (55%) van de applicaties bij hun organisaties al in de cloud draaien.

Voorzichtig over toegevoegde waarde

Bovendien noemen de respondenten het positieve resultaat van initiële cloud- en digitale initiatieven. Op meerdere gebieden waren gedurende het afgelopen jaar verbeteringen te zien, zoals databeveiliging (56%), gebruikerservaring met applicaties en diensten (44%), effectiviteit van IT (42%) en prestaties van de infrastructuur (41%). Leidinggevenden zijn nog voorzichtig als het gaat om de toegevoegde waarde die hun bedrijven hieraan ontlenen. Zo denkt minder dan 15 procent van de respondenten dat hun bedrijf al wendbaar genoeg is om een digitaal businessmodel te implementeren waarmee men ten volle kan profiteren van nieuwe zakelijke kansen.

Kloof tussen wens en uitvoering

Dit kan het komende jaren wel voor problemen op bepaalde gebieden zorgen. Van de respondenten noemt 88 procent databeveiliging in de cloud als belangrijkste voorwaarde om in de digitale wereld competitief te kunnen zijn. Tegelijkertijd zegt slechts 32 procent significante vooruitgang op dat gebied te boeken. Dat betekent een gat van 56 procentpunt tussen wens en uitvoering. Daarnaast spreekt minder dan één derde van de respondenten over significante vooruitgang op het gebied van schaalbare IT-infrastructuren (24%) en het inrichten van transparante IT-omgevingen (32%). Daardoor kan de vooruitgang tot stilstand komen, in een tijd waarin deze juist steeds sneller zou moeten gaan.

Verbeterde klantervaring in wendbare organisaties

Positief is dat de respondenten die hun organisaties als wendbaar beschouwen en sneller zijn met de adoptie van de cloud, vaker de voordelen van cloud-apps noemen dan de gemiddelde respondent. 59 procent geeft aan dat ze over betere databeveiliging beschikken en 56 procent stelt dat zakelijke beslissingen sneller worden genomen. Van de respondenten die hun organisatie als minder wendbaar zien, ervaart slechts 18 procent dezelfde snellere besluitvorming. Respondenten in wendbare organisaties noemen ook vaker de verbeterde klantervaring dankzij de integratie van infrastructuur en applicaties in het internet der dingen.

Succesvoller inspelen op uitdagingen

“Dit onderzoek toont aan hoe organisaties wendbaarder kunnen worden en succesvoller huidige en toekomstige uitdagingen de baas kunnen zijn,” zegt Steve Nunn, vicepresident cloud en infrastructure services bij Unisys. “Het digitale businessmodel draait om innovatieve manieren om werknemers en klanten tegemoet te komen. Organisaties die snel focussen, snel zijn in het invoeren en beveiligen van de cloud, Internet of Things en andere digitale technologie gaan het goed doen in de nieuwe orde.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Unisys.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie