Naar inhoud

Mannen zijn gemakzuchtiger met de inkopen voor Sinterklaas

Als vanavond alle surprises zijn uitgepakt en de kinderen eindelijk tevreden op bed liggen, kan de discussie over mannen versus vrouwen weer beginnen. Want het vooroordeel dat mannen gemakzuchtiger zijn wanneer het aankomt op aankopen doen voor Sinterklaas klopt. Mannen kiezen rondom de feestdagen namelijk vaker voor gemak bij online winkelen dan vrouwen. Zo kiezen mannelijke hulpsinterklazen vaker voor de inpakservice voor aangekochte cadeaus.

Verschillen mannen en vrouwen

Dit leert een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van keurmerk Trusted Shops. De studie toont aan dat mannen en vrouwen beiden online winkelen – mannen toch net iets meer dan vrouwen – maar aanzienlijk verschillen in de manier waarop ze dat doen. Natuurlijk wil niemand dat de kinderen of partner de cadeaus voor pakjesavond in handen krijgen, menig kofferbak zit op dit moment dan ook vol met cadeaus. Als de cadeaus online besteld worden, is er nog meer kans dat de cadeaus door de ontvanger onderschept worden. De opties die mannen en vrouwen gebruiken om deze situatie te omzeilen, lopen echter erg uiteen.

Cadeaus elders bezorgen

Bijna 20 procent van de online shoppers laat de inkopen voor Sinterklaas elders bezorgen, zoals op het werk of bij een afhaalpunt. Dit is niet vreemd, de decembercadeaus mogen immers niet in handen komen van de ontvangers. Opvallend is dat van deze 20 procent maar liefst 70 procent man is. Vrouwen laten pakketten liever thuisbezorgen dan mannen. We kunnen alleen suggereren waar deze verschillen vandaan komen. Kunnen vrouwen discreter cadeaus in ontvangst nemen bij de voordeur of vrezen mannen dat vrouwen op zoek gaan naar cadeaus in huis? Wie zal het zeggen?

Bezorgen in avonduren

Bezorgen in de avonduren is ook een populaire optie. Bijna een kwart van de mensen die online aankopen namens de Sint doen, betaalt ervoor om deze in de avond te ontvangen. Deze dienst is onder mannen en vrouwen even populair. De populariteit van de dienst is te eenvoudig te verklaren, aangezien de meeste mensen overdag niet thuis zijn en het veiliger is om bestellingen te ontvangen wanneer de kinderen al op bed liggen.

Kiezen voor inpakservice

Mannen maken aanzienlijk meer gebruik van extra aankoopservices bij het online inkopen van cadeaus voor Sinterklaas. Zo is de inpakservice een stuk populairder bij mannen dan bij vrouwen. Van de online shoppers die de service gebruiken is 64 procent man en 36 procent vrouw.

Populariteit snelle service

Ook is snelle bezorging populairder onder mannen dan vrouwen. Ruim twee derde van de shoppers die voor snelle bezorging kiezen is man. Snelle bezorging verzekert alle consumenten van een gevulde schoen op 5 december, maar toch is het vooral de man die hiervoor kiest. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de mannelijke hulpsinten hun inkopen wat later doen dan de vrouwelijke hulpsinten.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie