Naar inhoud

Mannen zijn laks met de aankoop van cadeaus voor Vaderdag

Wie vandaag nog pap kan zeggen, zet natuurlijk zijn of haar vader in het zonnetje. Het is een traditie die sterker leeft bij vrouwen dan bij mannen. Want het inslaan van cadeautjes voor Vaderdag – en ook voor Moederdag – staat een stuk sterker in het geheugen gegrift van de Nederlandse vrouwen dan van de mannelijke helft van de bevolking. De oplossing voor het vergeetgedrag? Snel op het allerlaatste moment online een stropdas, flesje parfum of bosje bloemen scoren.

Shoppen voor Vaderdag

Dit blijkt uit de ‘Emotional Shopping Index’, een onderzoek naar shopgedrag onder 1.000 Nederlanders van 18 tot en met 65 jaar. De analyse is uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Klarna, een leverancier van betaaloplossingen voor webshops. Bijna een kwart van de ondervraagde mannen (23%) geeft aan dat ze Moederdag en Vaderdag vaak vergeten en vlak van tevoren nog snel even online een cadeau kopen. Onder de vrouwelijke respondenten is dit maar 15 procent.

Verwendagen voor ouders

Hoe jonger, des te vaker de consumenten aangeven dat ze de verwendagen voor hun ouders vergeten en nog snel even een bliksembezoek aan een webwinkel brengen om niet met lege handen aan te komen. In de groep tussen 18 en 25 jaar geven zelfs twee op de vijf consumenten dit aan. Wel houden de Nederlandse mannen van shoppen voor een ander. Mannen shoppen zelfs vaker met iemand anders als excuus (18%) dan vrouwen (12,5%).

Inspelen op piekmomenten

“Geen enkele consument wil Vaderdag of Moederdag ongemerkt voorbij laten gaan”, stelt Annette Verdouw, verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van Klarna in België, Frankrijk en Nederland. “Het is voor online retailers belangrijk om dit soort piekmomenten goed in het vizier te houden. Het feit dat consumenten, en dus met name mannen, vaak last-minute nog online op zoek gaan naar een presentje, biedt een mooie kans voor online winkeliers. Zij kunnen juist op dat moment extra aandacht schenken aan de verkoop van de typische vaderdagcadeaus.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie