Naar inhoud

Marije van Asseldonk dé Digital Marketing Professional 2020

De titel ‘Digital Marketing Professional van het Jaar 2020’ is in de wacht gesleept door Marije van Asseldonk. Zij heeft als digital specialist bij DPG Media een onlinemarketingplan ontwikkeld en geïmplementeerd voor het gebruik van spraaktechnologie bij dit mediabedrijf. De bijbehorende award is haar virtueel overhandigd tijdens ‘Digital Marketing Estafette’, het gratis event dat nog tot en met dinsdag 19 januari 2021 gratis te volgen is via livestreams. De prijs is dit jaar voor de elfde keer uitgereikt.


Digitale marketing

Uit meer dan 100 marketingplannen had de jury – bestaande uit Bart Meerdink en Hans Molenaar, respectievelijk managing partner en directeur van Beeckestijn Business School – drie proposities uit 2020 geselecteerd, waarin een unieke combinatie van strategie en executie van digitale marketing is uiteengezet. Dat zijn:

  1. Marije van Asseldonk, digital specialist bij mediabedrijf DPG Media;
  2. Marieke Bos, co-founder & co-owner van direct-to-consumer-platform Bloemenvandeteler.nl;
  3. Sarah El Mouden, marketingmanager bij klimaattechnologiebedrijf Colt International.

De drie genomineerden hebben hun plan van aanpak tijdens het evenement online aan het publiek gepresenteerd.

Toepassing van voice

Voor DPG Media is Marije van Asseldonk op zoek gegaan naar rendabele businessmodellen voor de toepassing van spraaktechnologie. Ze ziet daartoe duidelijke mogelijkheden omdat zo’n 20 procent van de content van de kanalen van het mediabedrijf – uiteenlopend van Qmusic tot de Volkskrant – via search wordt geconsumeerd. Voice speelt daarin weldra een belangrijke rol, want een op de vijf Nederlanders maakt inmiddels gebruik van een digital home assistant.

Ze constateert dat voorlopers op dit terrein in het medialandschap ontbreken – ook in de Verenigde Staten van Amerika – en besluit daarom de pioniersrol zelf op zich te nemen. Haar doel is onder andere een origineel en aanvullend verdienmodel in de mediamixture voor adverteerders te creëren. Ze start een pilot met Donald Duck, een contentvorm die complex is om te vertalen naar voice. Toch wordt het een succes. In korte tijd weet ze meer dan 200.000 gebruikers te enthousiasmeren.

Direct-to-consumer

In het voorjaar van 2020 wordt Marieke Bos twee keer persoonlijk geconfronteerd met de COVID-19-pandemie. De marketeer met ruime ervaring bij corporates als PepsiCo, Unilever en Upfield raakt zelf besmet met het coronavirus en ziet de markt instorten van het bedrijf van haar broer die bloemen teelt. Gezamenlijk besluiten ze een direct-to-consumer-platform op te zetten, dat bloementelers de mogelijkheid biedt rechtstreeks aan consumenten te leveren.

Het idee is zeker niet nieuw in deze sector, maar toch ziet ze mogelijkheden. Zo wordt 30 procent van de schoenen in Nederland online verkocht en slechts 5 procent van de bloemen. Gekozen wordt voor een abonnementsmodel waarbij de hele supplychain zelfstandig wordt aangestuurd en ze zet vrijwel alle facetten van digitale marketing in. Het businessmodel is rendabel bij 10.000 abonnees. Na minder dan acht maanden heeft haar platform al 4.800 loyale klanten en wordt de toekomst rooskleurig tegemoet ingezien.

Inzet op duurzaamheid

Ook voor Sarah El Mouden is 2020 een jaar met diverse uitdagingen. Colt International wordt overgenomen door de bouwmaterialenleverancier Kingspan en dat brengt organisatorische veranderingen met zich mee. Bovendien werkt ze in een business-to-businessmarkt waar leads doorgaans worden gegenereerd op vakbeurzen, die door de pandemie geen doorgang kunnen vinden. Ze realiseert zich dat ze de oplossing dient te zoeken in de uitbreiding van de onlinemarketingactiviteiten.

Met inbound marketing wil ze nu de doelgroepen bereiken, die ze op basis van uitvoerig onderzoek inzichtelijk heeft gemaakt. Ze ontwerpt onder meer een online customer safari met een virtual reality-toer over de duurzame oplossingen van haar organisatie. Dit zorgt op korte termijn voor een hogere ranking en een betere vindbaarheid in de zoekmachine van Google. Ze weet sales te mobiliseren en een effectieve acquisitie online te bewerkstelligen. Bovenal leidt het tot een hogere klanttevredenheid en meer interactie met klanten.

Hans Molenaar en Bart Meerdink maken de ‘Digital Marketing Professional van het Jaar 2020’ bekend

Eerdere winnaars

Eerder zijn Gita Oorburg met een plan voor VGZ, Cas Boland voor het Van Gogh Museum, Renate Tesselaar voor ANWB Cruise Travel, Nanda van Esdonk voor Zorg en Zekerheid, Regina Deinum voor Danone, Marion Blankers voor Interpolis, Isabel Thijssen voor Oxxio, Richard van Dijk voor Yves Rocher, Jan Hendrik van Ark voor de gemeente Amsterdam en Hans Kok voor Westland Kazen uitgeroepen tot ‘Digital Marketing Professional van het Jaar’.

Foto’s: CustomerTalk

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie