Naar inhoud

Marketeer of the Year 2016: de genomineerden

Deze week is bekendgemaakt wie de opvolger kunnen worden van Erik van Engelen van Eneco als 'Marketeer of the Year'. De jury heeft bekendgemaakt dat Henk Jan Beltman (Tony's Chocolonely), Robert Bernink (Qmusic) en Mathijs Moeken (Jumbo Supermarkten) de kandidaten zijn die dit jaar in aanmerking komen voor deze prijs. De winnaar wordt op 31 maart 2016 tijdens de 'Dutch Marketing Awards' in de spotlight gezet.

Marketeer of the Year

Tijdens dit evenement in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam presenteren de genomineerden hun case. De jury beoordeelt de presentaties op basis van de vernieuwing en het succes van de wijze waarop oude en nieuwe marketinginstrumenten worden ingezet en het succes in de markt met deze innovatieve aanpak. Bovendien wordt de winnaar geacht een marketeer te zijn waar men van kan leren en een goede ambassadeur voor het marketingvak te zijn.

Genomineerden

De jury heeft uit een veelvoud van inzendingen de drie volgende marketeers gekozen:

  • Henk Jan Beltman, chief chocolate officer van Tony’s Chocolonely. Ondernemer én marketeer met een missie. Bij Tony’s Chocolonely zijn organisatie en merk volledig één. De maatschappelijke missie, de doorvertaling naar de organisatie, het merk- en marketingdenken en het bewijs. Het merk is razendsnel gegroeid, zonder inzet van paid media. Beltman laat zien dat er nog ruimte is in een overvolle categorie voor idealisme en kopersbewustzijn.

  • Robert Bernink, algemeen directeur QMusic. Erg knap om in een competitieve radiomarkt de tweede plek te verwerven, nog knapper om weer tussentijds een nieuwe richting in te slaan met zijn merk. Bernink presenteert een goede marketingcase, met aantoonbaar succes en een sterke, eigen visie op het vormgeven van de organisatie: doen wat nodig is in het licht van de grotere strategische doelen. Dat werpt z’n vruchten af.

  • Mathijs Moeken, directeur marketing van Jumbo Supermarkten. Bracht als marketingdirecteur Jumbo in twee jaar tijd van lokale, functionele speler naar een landelijk bekend merk, en tweede speler in de markt. Een indrukwekkende exercitie. Moeken is inmiddels weg bij Jumbo maar verantwoordelijk voor het huidige succes van dit retailmerk. De communicatiestrategie is helder, degelijk en sympathiek. Moeken heeft passie en durft stevige keuzes te maken.

Jury

De jury bestaat uit de winnaars van voorgaande edities. Dat zijn Erik van Engelen (Eneco), Roel Welsing (Triodos), Oscar Diele (Flinders), Imme Rog (Goede Doelen Loterijen), Suzanne Ekel (NewCheese) René Repko (Rituals, Action), Herwin van de Berg (Business.nl), Robert de Groot en Jan Willem Sieburgh. Ook vertegenwoordigers van de organisatoren zijn jurylid. Dat zijn Hans Molenaar (PIM, Beeckestijn Business School), Arjan Bijlsma (NIMA), Joris van Zoelen (MEC) en Elsbeth Eilander (Tijdschrift voor Marketing).

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie