Naar inhoud

Marketeer of the Year 2016 heet Henk Jan Beltman

Henk Jan Beltman mag zich de 'Marketeer of the Year 2016' noemen. De Chief Chocolate Officer van Tony's Chocolonely mocht de titel deze week in ontvangst nemen tijdens de tweede editie van de 'Dutch Marketing Awards'. Op dit door 450 marketeers bezochte evenement is de Bijenkorf bekroond als beste marketingbedrijf van Nederland. Coolblue heeft op het gala de award voor het beste merk in ontvangst mogen nemen.

Dutch Marketeer of the Year

Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely heeft deze prijs ontvangen omdat hij volgens de jury als marketeer creativiteit en idealisme koppelt aan succesvol ondernemerschap. “Naast ondernemer is hij een marketeer met een missie”, aldus het juryrapport. “Bij Tony’s Chocolonely zijn organisatie en merk volledig één. Met de maatschappelijke missie, de doorvertaling naar de organisatie, het merk- en marketingdenken als bewijs. Het merk is razendsnel gegroeid en zeker niet door de goedkoopste in de markt te zijn. Beltman heeft duidelijk laten zien dat er nog ruimte is in een overvolle categorie voor idealisme en kopersbewustzijn.”

Matthijs Moeken, voorheen directeur marketing Jumbo, en Robert Bernink, algemeen directeur Qmusic, volgen op respectievelijk plek 2 en 3. Moeken heeft als marketingdirecteur Jumbo Supermarkten in twee jaar tijd gebracht van lokale, functionele speler naar een landelijk bekend merk. “Een indrukwekkende exercitie”, aldus de jury. Bernink verwierf knap een tweede plek in een competitieve radiomarkt. Hij wist bovendien tussentijds een nieuwe richting in te slaan met zijn merk.

Dutch Marketing Company

Binnen de Bijenkorf speelt marketing al jaren een duidelijke, leidende rol in het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. De winnaar in deze categorie heeft het opgenomen tegen Hunkemöller en IKEA. “De Bijenkorf is de keizer van de retail, die het als eerste oude brick retailer aandurfde om scherpe keuzes te maken”, is het oordeel van de jury. “Het geloof in de toekomst van online leidde tot het besluit een flink aantal winkels te sluiten, te stoppen met de Drie Dwaze Dagen en folders. Wat daarvoor in de plaats kwam, waren experience, service, een multichannel-benadering en verdieping van de klantrelatie.”

Dutch Internal Branding Company

De Internal Branding Company of the Year Award is toegekend aan Coolblue, de organisatie die het merk van binnenuit tot leven weet te brengen en te borgen in de organisatie in brede zin. Het merk en de positionering zijn verankerd in het DNA van de organisatie. De andere genomineerde finalisten waren Jumbo Supermarkten en – opvallend – Korps Mariniers. Het eerlijke oordeel van de jury: “Winnaar Coolblue toont een fantastische case en de resultaten zijn er simpelweg indrukwekkend. Het bedrijf heeft gescoord op alle criteria en in het bijzonder op resultaten, de inzet en rol van internal branding als drijvende kracht achter de resultaten, organisatiebrede verankering, authenticiteit, creativiteit, vernieuwing en consistentie.”

Dutch Marketing Launch

Energiebedrijf Vandebron mocht deze prijs in ontvangst nemen. De lancering van het jaar inspireert met een onderscheidende introductie in de Nederlandse markt met aantoonbaar goede beginresultaten. De andere finalisten waren Bux en Westwing. Uit het juryrapport: “Vandebron weet commercie en maatschappelijke relevantie heel goed te koppelen en doet dat ook op een logische manier. Het bedrijf zet een gebalanceerde marketingmix in: naam, site, belofte, dichtbij, tijdsgeest, kleinschalig, Hollands. Mooi om te zien dat je al best groot kan worden met lokale relevantie.”

Dutch Marketing Next

Deze award is toegekend aan Dopper. De aanbieder van drinkflessen is een organisatie die in de afgelopen jaren, door de inzet van slimme marketing, heeft laten zien succes te kunnen kapitaliseren. Andere finalisten waren TravelBird en HelloFresh. “Er zijn veel waterflessen maar Dopper is de enige die er echt uitspringt”, stelt de jury onder de indruk. “Een mooi voorbeeld hoe je een massaproduct kan worden zonder massamedia te gebruiken. Meer dan 1,3 miljoen flessen verkocht Dopper al en de hoofdrol die daarbij voor marketing was weggelegd is evident. 'The bottle is the message' en daarmee maakt Dopper duurzaamheid aantrekkelijk.”

Dutch Marketing Thesis

De zes beste marketingstudenten van de universiteiten Amsterdam, Groningen, Maastricht, Rotterdam en Tilburg gingen de strijd met elkaar aan. Mark van Zuijlen (Tilburg) overtuigde de jury net iets meer dan de studenten van de andere universiteiten met zijn scriptie 'Evaluating Mobile Display Advertising Effectiveness. Empirical evidence of banners' offline and online sales effects'. Hij heeft onderzocht of mobiele banners effect hebben op verkopen. Niet alleen op mobiele telefoons zelf, maar ook in de offline, klassieke brick-and-mortar stores.

Dutch Marketing Talent

Daan Koek van PostNL is door de jury uitgeroepen tot Dutch Marketing Talent 2016. Hij onderscheidt zich door een zeer sterke case in een sector waar marketing nog niet de positie heeft zoals in veel andere sectoren. Hij lanceerde in 2015 het PostNL Food network, dat bestaat uit een koelbox en nieuw logistiek netwerk. PLUS en Mathijs Maaltijdbox zijn klant. Andere finalisten waren Judith Franse van Center Parcs en Mart Postma van Heineken.

De 'Dutch Marketing Awards' is een initiatief van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), de Adfo Groep en het Platform Innovatie in Marketing (PIM). Het event wordt ondersteund door het Marketing Executive Center (MEC) en de Marketing Associatie Nederland.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie