Naar inhoud

Marketeers in Nederland sceptisch over influencer marketing

In Nederland spreken steeds meer marketeers hun gerede twijfels uit over de inzet van influencers. Momenteel noemen veel meer Nederlandse marketingprofessionals dan in 2018 influencer marketing een hype – of zelfs klinkklare onzin. Ruim 30 procent van hen zegt geen enkel merkeffect te zien van deze marketingaanpak. Ter vergelijking, vorig jaar was dit nog 14 procent. Ook hebben ze de saleseffecten van influencer marketing zien dalen van 38 procent naar 23 procent.

Dit leert een onderzoek naar de meeste urgente marketingonderwerpen in Nederland, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau DVJ Insights in opdracht van platform Adformatie. Dit jaar hebben 321 Nederlandse marketeers aan de enquête meegewerkt. De analyse leert ook dat marketingprofessionals minder innoveren en minder consistent zijn geworden in vergelijking met voorgaande jaren. Bovendien blijkt dit jaar dat de relaties met bureaus nog steeds in beweging zijn. Er is vooral een verschuiving in het type bureau dat in de arm wordt genomen.

Innovatie onder druk

Innovatie staat momenteel onder druk in het Nederlandse marketinglandschap, zo blijkt uit het onderzoek. Marketeers zien dat het belang dat wordt gehecht aan innovatie danig is teruggelopen. 49 procent van de respondenten stelt dat er in 2019 voldoende draagvlak is om te vernieuwen binnen zijn bedrijf. Dat is een forse daling ten opzichte van vorig jaar, toen het nog op 78 procent lag. Het valt ook op dat marketingprofessionals op meerdere vlakken inconsistentie ervaren. Ze zeggen dat ze te veel bezig zijn met de korte termijn. Het aantal marketeers dat vindt dat er te weinig ruimte is voor strategisch sparren, is fors gegroeid van 37 naar ruim 46 procent.

Klant-bureaurelaties in beweging

Net als vorig jaar zijn klant-bureaurelaties nog steeds volop in beweging. Er is vooral een verschuiving in het type bureau dat in de arm wordt genomen. In deze transitie zijn het reclamebureau en het mediabureau de grootste verliezers. Reclamebureaus krijgen een flinke tik – van 59 naar 52 procent – maar worden nog altijd het vaakst ingeschakeld. Het mediabureau moet echter bijna 9 procentpunten inleveren en gaat terug van bijna 50 naar iets minder dan 40 procent.

Succesvolle marketeers

De onderzoekers maken een onderscheid tussen winnaars en verliezers in marketing. Simpel gesteld kunnen bedrijven die in hun categorie meer omzetgroei realiseren dan hun concurrenten worden bestempeld als winnaars en de bedrijven die minder of geen omzetgroei realiseren als verliezers. Dit zijn de conclusies:

  • Bij winnaars wordt het merkbeleid vaker consistent gebruikt dan bij verliezers. Ook het marketingbeleid is bij winnaars consistenter.
  • Bij winnaars is er meer ruimte voor strategisch sparren dan bij verliezers.
  • Bij winnaars is het budget voor innovatie meer toegenomen dan bij verliezers. Zij geloven in innovatie als key driver voor merkgroei.
  • Winnaars identificeren zich vaker met de purpose van hun bedrijf en kunnen die ook vaker goed uitleggen, zelfs aan hun familie. Ze zeggen ook vaker dan verliezers dat hun bedrijf een positieve bijdrage levert aan de maatschappij.
  • Het marketingbudget is in het lopende boekjaar bij winnaars vaker toegenomen en neemt bovendien het komende boekjaar ook weer vaker toe dan bij verliezers.
  • Winnaars bezuinigen vaker op onderzoek en marketing automation en minder vaak op marketingmedewerkers dan verliezers.
  • Verliezers zijn vaker bezig met influencer marketing dan winnaars.
  • Verliezers werken veel vaker samen met een marktonderzoekbureau dan winnaars.

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie