Naar inhoud

Marketeers kijken over de grens en verbreden hun horizon

De ontwikkelingen in het marketinglandschap volgen elkaar in een rap tempo op. Consumenten die steeds beter geïnformeerd zijn, businessmodellen die drastisch veranderen door peer-to-peer-diensten en nieuwe sociale platformen die telkenmale een groot publiek weten te trekken. De marketeer van vandaag weet dat permanente educatie even noodzakelijk als vanzelfsprekend is. De mogelijkheden daartoe zijn breed. Van webinar tot opleiding en van congres tot studiereis.

Het daadwerkelijk proeven van de ingrediënten van overzeese marketingrecepten kan maar op een manier grondig: door een kijkje in die buitenlandse marketingkeuken te nemen. Niet via de digitale snelweg, maar via de fysieke vluchtreis. Ronald Jans, met de titels RM en EMP, organiseerde eerder marketingstudiereizen naar Shanghai, Kaapstad en Dubai en Korea en Japan. Dit najaar organiseert hij een grote studiereis voor marketeers naar Argentinië. Een toelichting van een gids in marketingland.

Hoe is dit allemaal ontstaan?

Drie jaar geleden was de eerste marketingstudiereis naar Shanghai. Een van de zakelijke hotspots ter wereld. In één week tijd op bezoek bij 10 bedrijven en daar kijken hoe marketing bedreven wordt, dat was de missie. Hoe doen ze het daar op strategisch gebied? Maar ook met een blik op de vertaling naar de praktijk. De reis was opgezet voor onder andere Register Marketeers bij het NIMA, maar ook andere geïnteresseerden en toppers uit de studentenwereld zijn toen meegegaan. Het was meteen een daverend succes.”Ronald Jans

Is daarom een steeds terugkerend fenomeen?

Ja, het jaar daarna zijn we naar Kaapstad en Dubai geweest, vorig jaar naar Korea en Japan en dit jaar naar Argentinië. Argentinië is weer helemaal hot sinds de grenzen weer open zijn voor export en import. Op marketinggebied is daar heel veel aan de hand, men maakt een gigantische inhaalslag op het gebied van retail en online. Innovaties krijgen prioriteit. Het land bruist nu president Magri het land weer op de kaart wil zetten. Dat moeten we dus zelf zien en meemaken. En kansen benutten.”

Wat is het concept van de studiereis?

We gaan ook dit keer weer naar 9 of 10 ondernemingen. Met een brede oriëntatie in ons vakgebied, dus retail, businessmarketing, consumentenmarketing, dienstverlening, medisch, hospitality, wijn, sport, een masterclass op een universiteit. Heel veel hoeken van het speelveld dus. We gaan kennis halen maar zeer zeker ook ervaring en kunde brengen. Daarmee zijn we begonnen in Kaapstad, bij jonge ondernemers in een township, maar ook vorig jaar hebben we de gouverneur van de armste Koreaanse provincie van een compleet businessplan voor zijn regio voorzien. Dat doen we meer en meer. Een geweldige kick krijg je daarvan.”

Hoeveel marketeers mogen er mee en wie vormen je doelgroep?

We hebben plaats voor ongeveer 35 reisgenoten. Uiteraard gaan er RM's en SMP's mee, maar ook ondernemers, start-ups, directeuren en marketingmanagers. Eveneens er zijn studenten bij die een week op pad willen met deze ervaren vakgenoten. Een brede samenstelling van de groep dus. Heel inspirerend, voor allemaal, zo blijkt.”

Hard werken, die week?

Zeker weten! We hebben onderling natuurlijk ook veel pret en stevige inhoudelijke discussies, maar het aspect studiereis prevaleert altijd. Geen schoolreisje, geen cultuurtripje of soort-van-vakantie. In de vrije tijd maken we uiteraard wel ruimte voor aandacht aan bijzondere dingen en speciale locaties.”

Contacten leggen hoort er ook bij?

Ja, ook dat. Jonge mensen trekken nu naar Argentinië omdat daar kansen liggen. Ondernemers zien mogelijkheden om producten te importeren naar Europa of hun hier gemaakte producten dáár aan te bieden. De agro-business bijvoorbeeld, helemaal top. Ons land is bij uitstek kennisleverancier en daarom alleen al is deze reis de moeite waard.”

Wanneer vindt deze marketingstudiereis plaats?

We vertrekken op vrijdagmiddag 23 september en zijn op 2 oktober 2016 weer in ons land. Een dikke week op reis met 2 weekenden, een optimale besteding van de tijd. ”

Op de website van SWOT marketing staat alles wat je over deze stapeling van ervaringen wilt weten.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie