Naar inhoud

Marketeers laten kansen VR en AR nog onbenut

De online populariteit van apparaten voor virtual en augmented reality is enorm gestegen. Sinds januari 2015 is het aantal mentions op Twitter gestegen met maar liefst 548 procent. Het meest besproken VR-apparaat is de HTC Vive. Ondanks dat dit device niet als eerste op de markt kwam, wordt het vaker op sociale media genoemd dan Microsoft HoloLens, Oculus Rift en de Playstation VR, die binnenkort geïntroduceerd wordt. Hoewel de populariteit van deze apparaten binnen de gaming-community toeneemt, moeten marketeers de potentie van VR en AR binnen hun sector nog gaan benutten.

Tijd mogelijkheden te verkennen

Dit blijkt uit het recente onderzoek van Adobe Digital Insights (ADI) van de gelijknamige digitale dienstverlener, samengebracht in het onderzoeksrapport '2016 Gaming Report'. “We zien meer social mentions over VR- en AR-apparaten in relatie tot gaming, maar we zien geen stijging bij marketeers”, stelt Becky Tasker, managing analyst bij ADI. “Nu is het moment voor marketeers om de mogelijkheden te verkennen en hiervan te leren. Er zijn voldoende voorbeelden van toepassingen van VR en AR in de gaming-industrie waar marketeers van kunnen leren. Er is nu nog weinig concurrentie.”

Sterke toename van eSports

Het rapport beschrijft ook een aantal andere belangrijke onderwerpen binnen de industrie, zoals de sterke toename van eSports op sociale media en hoe de verkoop van games wordt beïnvloed door publieke bèta-tests. In Europa is het aantal social mentions over eSports in een jaar tijd met 40 procent gestegen, meer dan in Amerika en Azië. Verder hebben eSports in totaal wereldwijd meer volgers op sociale media dan een aantal traditionele sporten, zoals de Amerikaanse NFL (National Football League), NHL (National Hockey League) en MLB (Major League Baseball).

Nut publieke bèta-tests

Het rapport concludeert ook dat publieke bèta-tests van games een win-win-situatie vormen voor zowel gamers als ontwikkelaars. Games die uitgebreid werden getest voor de officiële introductie verkochten 1,7 keer zoveel op de dag voor de release in vergelijking met games zonder publieke bèta. Over de gehele geanalyseerde periode verkochten publieke bèta-games 4,2 keer zoveel.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je lezen op de website van Adobe.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie