Naar inhoud

Marketeers moeten een nieuwe betekenis aan marketing geven

Het marketingvakgebied is momenteel volop in beweging. Grote maatschappelijke en economische vraagstukken vragen om structurele aandacht en marketeers kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Toch lijkt marketing als vak juist op dit moment haar rol als strategievormer te verliezen. Hoe kan marketing weer nieuwe betekenis krijgen en een volwaardige bijdrage leveren als regisseur van waarde?

Kennisnetwerk Platform Innovatie in Marketing (PIM) onderzoekt dit en vraagt hiervoor marketeers in Nederland hun mening te geven tijdens een online rondetafelgesprek op 16 juli 2020.

Maatschappelijke veranderingen

Economische uitdagingen, klimaatverandering, ongelijkheid – het zijn thema's waar niemand meer omheen kan. De stemmen die roepen om structurele aandacht en oplossingen worden luider. Bedrijven spelen hierin een grote rol door bijdragen te leveren aan de oplossing. Dat vergt visie, lef en een sterke voeling met de wereld om ons heen. Organisaties worden – naast hun economische bijdrage – steeds vaker aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. In de driehoek overheid, burgers en bedrijven kunnen die ondernemingen grote impact maken, zodat regulering vanuit de overheid minder noodzakelijk is.

De unieke rol van marketing

Marketeers richten hun blik naar buiten en weten wat er in de wereld speelt. Idealiter vertalen ze deze signalen samen met andere functies in het bedrijf naar strategie, merk, portfolio, pricing en communicatie, die gezamenlijk bijdragen aan de doelstellingen van een organisatie. Het realiseren van – financiële – groei staat in het vak centraal. Tegelijkertijd neemt het belang van maatschappelijke doelstellingen toe.

Dat verlangt van marketeers een blik op alle stakeholders – niet alleen klanten en aandeelhouders. Niet voor niets zijn termen als purpose en merkactivisme populair. De realiteit laat echter zien dat marketing als vak in veel gevallen is uitgehold tot de P van promotie. Terwijl marketeers het geweten van een organisatie en een onderdeel van de wezenlijke oplossing kunnen zijn, lijkt hun stem in de boardroom kleiner te worden.

Marketing betekenis geven

“Visiegesprekken onderstrepen wat we uit onderzoek – nationaal en internationaal – ook opmaken: marketing verliest de regie over de strategie en het vak versplintert”, stelt Yvonne Nassar, voorzitter van PIM. “Het lijkt alsof marketeers de grip op hun vak kwijtraken. We nodigen marketeers uit samen met ons in gesprek te gaan – voor hun organisaties, voor de samenleving en voor zichzelf. Want juist nu de ontwikkelingen vragen om urgente oplossingen, is de marketingrol belangrijker dan ooit.”

Marketeer, laat je stem horen!

PIM organiseert een online rondetafelgesprek voor marketeers op 16 juli 2020 om te onderzoeken hoe de ontwikkelingen worden ervaren, wat de visie is op het vak en de rol daarvan in een organisatie en de maatschappij. Ook hoort het platform graag hoe het een blijvende bijdrage kan leveren aan marketeers, om hen en het marketingvakgebied verder te brengen en impact te maken in de wereld.

Strategisch adviesbureau Synergie begeleidt deze sessie. Met deze resultaten en ook met ander onderzoek worden de strategie en activiteiten van het kennisnetwerk aangescherpt, zodat het marketeers kan inspireren en met marketinginnovatie ondersteunen om van betekenis te blijven zijn. Aanmelden voor het online rondetafelgesprek kan via de website van PIM.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie