Naar inhoud

Marketeers nemen Valentijnsdag schaamteloos over

Mocht het ontbijt op deze rustige zondagochtend in een ongemakkelijke sfeer hebben plaatsgevonden, dan luidt het advies op de kalender te kijken. Inderdaad, het is vandaag 14 februari, een dag die ooit is omgedoopt tot Valentijnsdag. Waar deze datum eens gebonden was aan anonieme liefdesuitingen, is het inmiddels een commercieel festijn geworden voor geliefden in alle soorten en maten. Merken en bedrijven stimuleren consumenten cadeaus, boeken, lingerie en bloemen aan te schaffen. Met liefde als excuus.

Onderweg

Als je deze zondag met panne – let wel, zonder N – langs de weg komt te staan, meld dan je oponthoud op Twitter of Facebook. De ANWB houdt namelijk vandaag deze sociale media nauwlettend in de gaten en helpt zelfs niet-leden weer op pad. Gebruik dan wel de hashtag #LoveWegenwacht. Daar is over nagedacht, want zonder ledenpasje heb je natuurlijk geen idee op welk telefoonnummer je de Wegenwacht kunt bereiken.

Kaartje

Vorig jaar bedacht PostNL een ludieke actie voor de gratis verzending van Valentijnskaarten. Op de plek waar normaal de postzegel wordt geplakt, volstaat op Valentijnsdag een zichtbare afdruk van een zoen. Omdat mannen meestal geen lippenstift op de toilettafel hebben staan, is dit jaar in samenwerking met Primera en The Read Shop een speciale zoenzegel uitgebracht. Gratis zelfs. Alleen jammer dat 14 februari op een zondag valt. Want dan hoeft de postbode het weer niet te trotseren.

Internet

Nog een voorbeeld. Klanten van Vodafone kunnen vandaag gratis en onbeperkt gebruikmaken van het mobiele internet. Handig voor alleenstaanden die de hele dag op Tinder willen swipen. Of voor echtparen die ver van huis toch graag over Netflix of Spotify wensen te beschikken. Toch mag de vraag gesteld worden of de godganse dag op je smartphone of tablet staren wel een ultieme uiting van liefde is. Of is je geliefde trakteren op een doosje bonbons en vervolgens de hele dag naar voetbal op FOX Sports kijken tegenwoordig het toppunt van romantiek?

Evenement

Marketeers hebben de gewoonte ieder evenement aan te grijpen voor een bijpassende campagne. En iedere dag met een etiket is welkom. Moederdag, Vaderdag en Valentijnsdag, het zijn verplichte dagen geworden. En de interesse van de consumenten neemt jaar op jaar af. De bos bloemen van het pompstation, dat idee. Al hebben de webwinkels met 'same day delivery' nog een sprankje hoop, het ware klanteninzicht wordt niet getoond door consumenten te overladen met boodschappen rondom deze kunstmatige feestdagen.

Prullaria

En toch blijven de berichten stromen. Als deze week op de redactie nog een fax had gestaan, was een pak papier opgegaan aan persberichten rondom Valentijnsdag. Hoe goed bedacht ook, meer dan variaties op een thema zijn het niet. Het feit dat het Nederlands voetbalelftal niet naar de Europese kampioenschappen gaat, biedt in dit kader een troost. We worden deze zomer in ieder geval niet overladen door oranje prullaria. Want zelfs de rechtgeaarde carnavalsvierder toont zich niet graag buiten het seizoen in een juichpak ontworpen door Roy Donders.

Verantwoord

Creativiteit, originaliteit en authenticiteit, het zijn de ingrediënten voor de succesvolle marketingcampagnes. Campagnes die de technologische mogelijkheden toepassen. En gebaseerd zijn op kennis van de werkelijke behoeftes en gedragingen van de consumenten. Wil jij jouw geliefde trouwens vandaag nog verrassen met chocolade, dan zal een ding je zeker opvallen in de webshop van Tony's Chocolonely: de term Valentijnsdag zoek je tevergeefs. En dat mag verantwoord heten.

Wie inzicht wil krijgen in succesvolle marketingcampagnes, kan deze week terecht op Landgoed Leusderend in Leusden. Daar vindt op donderdag 18 februari 'The Best of Global Digital Marketing' plaats. Tijdens dit evenement worden verscheidene spraakmakende marketingcases uitgelicht. Deze campagnes zijn prachtige voorbeelden van de combinatie van technologie en creativiteit, online en offline.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie