Naar inhoud

Marketeers ook zorgelijk over de digitale transformatie

Marketeers zijn onzeker over de gevolgen van de digitale transformatie, al zien de meeste van hen de veranderingen binnen de industrie als kans. Meer dan de helft (56%) van de marketeers gefocust op digitale kanalen is van mening dat de snelheid waarmee technologie verandert flink is toegenomen. Zo maakt bijna 44 procent van de marketeers zich zorgen dat ze de ontwikkelingen niet bij kunnen houden. Dit is een stijging van 7 procent ten opzichte van 2015.

Afgenomen zelfvertrouwen

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Digital Roadblock’ van de digitale dienstverlener Adobe. Het onderzoek toont aan dat Ondanks dat het optimisme overheerst – 80 procent van de marketeers ziet digitale transformatie als een kans – is het zelfvertrouwen afgenomen in vergelijking met vorig jaar. Meer dan de helft van de marketeers ziet zichzelf als passieve participant en niet als actieve bijdrager aan veranderingen binnen de organisatie.

Onvoldoende samenwerking

Er is een duidelijke behoefte aan actie. Bijna driekwart van de respondenten onderschrijft dat marketeers voorbereid moeten zijn om nieuwe technologieën te implementeren om succesvol te zijn. Toch ziet minder dan een derde zichzelf als ‘tech savvy’. De helft van de marketeers is van mening dat hun organisatie digitale transformatie moet omarmen en toepassen om succesvol te blijven in het leveren van aantrekkelijke klantbelevingen. Desondanks gelooft 41 procent van de marketeers niet dat hun afdeling goed samenwerkt aan digitale verandering met andere afdelingen binnen de organisatie, zoals IT en CRM.

Toegenomen verantwoordelijkheid

Marketeers ervaren meer druk binnen hun functie om een bijdrage te leveren aan de business. Twee derde van de marketeers heeft het gevoel dat marketing in vergelijking met 2015 vaker verantwoordelijk wordt gesteld om een bijdrage te leveren aan de omzet. De meerderheid van de respondenten (63%) is nog altijd van mening dat hun functie een positieve invloed heeft op de bedrijfsstrategie, al is de invloed wel afgenomen in vergelijking met de afgelopen twee jaar.

Hogere verwachtingen

Marketeers merken ook dat consumenten hogere verwachtingen hebben. Betere content, snellere reacties van een merk en betere mobiele ervaringen zijn volgens de respondenten de belangrijkste verwachtingen van consumenten waar marketeers rekening mee moeten houden en waarop zij moeten anticiperen.

Nieuwe klantbenaderingen

“Digitale transformatie verandert de relatie tussen merken en klanten. Het biedt marketeers meer mogelijkheden om klanten te bereiken en klanten hebben op hun beurt meer controle over hoe zij de interactie willen aangaan met merken. Alle klanten hebben nu een stem en laten graag van zich horen”, stelt John Watton, marketing director, digital marketing EMEA bij Adobe. “Om zich te onderscheiden moeten merken de klant bij alles centraal stellen en een klantbeleving bieden die aansluit bij individuele behoeftes. Dit vereist van merken een volledig nieuwe benadering en andere capaciteiten, zowel op het gebied van data als content, die hen in staat stellen om op grote schaal gepersonaliseerde ervaringen te ontwikkelen, beheren en bieden.”

Onderscheidende belevingen

In het tijdperk waarbij alles draait om klantbeleving geven marketeers aan dat een klantgerichte strategie, gepersonaliseerde klantinteractie en het in stand houden van een sterke merkidentiteit hun belangrijkste prioriteiten zijn voor het leveren van onderscheidende belevingen aan klanten. Meer dan de helft van de marketeers zien personalisatie als het belangrijkste onderdeel binnen marketing het komende jaar. Tegelijkertijd blijft het strategisch belang van mobiel toenemen. 85 procent van de marketeers zien mobiel als het belangrijkste kanaal voor het realiseren van succesvolle klantenbinding.

Benutten data en kanalen

Marketeers zien de mogelijkheden om meerdere kanalen in te zetten en data beter te benutten als de belangrijkste prioriteiten voor toekomstig succes. Big data en Internet of Things (IoT) worden zelfs als de belangrijkste technologische ontwikkelingen gezien die de komende drie jaar de toekomst van marketing vorm gaan geven. Verder neemt de bezorgdheid toe over het groeiend aantal interacties met klanten en de kanalen die hiervoor beschikbaar zijn. Twee derde van de marketeers is van mening dat de stijging van het aantal kanalen marketing fundamenteel heeft veranderd. Ook geeft een vergelijkbaar aantal marketeers aan dat zij afgelopen maand iets gehoord hebben over een nieuw marketingkanaal.

Aandacht voor data-analyse

Ondanks hun grote belang blijven data science en meetbaarheid de grootste technische uitdagingen voor marketeers, op de voet gevolgd door budgetbeperkingen. Een op de drie marketeers geeft aan dat een gebrek aan analisten binnen hun organisatie een probleem vormt en de meerderheid van de marketeers is van mening dat data science (net als mobiel) een aandachtsgebied is waarin zij als organisatie minder goed presteren in vergelijking met anderen.

Mobile first is de norm

“Merken worden uitgedaagd om consistente en aantrekkelijke klantbelevingen te bieden voor uiteenlopende customer touchpoints”, aldus Watton. “De ‘mobile-first’ klant begint inmiddels de norm te worden. Marketingkanalen blijven zich uitbreiden en zijn op fascinerende wijze onderling verbonden. Een goed voorbeeld is het fenomeen Pokemon dit jaar, waarbij de fysieke en online wereld met elkaar verbonden zijn op ongekend grote schaal.”

Tijdens het evenement 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day', dat op donderdag 24 november 2016 plaatsvindt in ’t Spant in Bussum, staat de digitale transitie centraal. Een transformatie die vraagt om andere bedrijfsvoeringen. Want daar waar de technologische ontwikkelingen elkaar in de hoogste versnelling opvolgen, stammen de businessmodellen nog uit de vorige eeuw. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.

Keynotes worden onder andere verzorgd door PR Smith, bekend van de SOSTAC® marketingplanningsmethode, Andrada Morar, directeur digitale strategie bij Ketchum en Gerrit Heijkoop, onder andere auteur van de veelgelezen en veelgeprezen managementroman ‘Trending Topic’. Bovendien presenteren Egbert Jan van Bel en Jessica Jonasse op deze dag de resultaten van het vijfde ‘Nationale Onderzoek naar Digital Marketing’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie