Naar inhoud

Marketeers vinden dat de datawetgeving een issue voor IT is

Op 25 mei 2018 treedt de General Data Protection Regulation in werking. Deze nieuwe Europese wetgeving inzake het beheer en gebruik van consumentendata betekent een grote uitdaging voor banken en andere financiële instellingen. 98 procent van de marketeers op C-level in deze bedrijven, veelal met de titel chief marketing officer, vindt dat de inachtneming van de GDPR de verantwoordelijkheid is van IT. Slechts 4 procent zegt dat marketing een rol speelt bij het voldoen aan de wet- en regelgeving.

Vertrouwen en transparantie

Dit leert een onderzoek van het onafhankelijk onderzoeksbureau Censuswide in het Verenigd Koninkrijk in opdracht van Relay42, aanbieder van een marketingdatamanagementplatform (DMP). De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘GDPR for Financial Services Marketing – How to translate data regulation into customer opportunity’, dat samen met IT-dienstverlener Gapgemini is opgesteld. Hierin wordt beschreven dat het momentum dat door GDPR gecreëerd wordt, juist door financiële instellingen gebruikt kan worden als een kans om langetermijnrelaties met klanten op te bouwen die gebaseerd zijn op vertrouwen en transparantie.

Praktische implicaties GDPR

Hoewel CMO’s in de financiële sector aangeven dat ze klaar zijn voor de nieuwe wet- en regelgeving, is slechts 18 procent van hen in staat om de herkomst van data te identificeren. Slechts een kwart van de marketeers is er zeker van dat ze data van klanten kunnen bewerken, veranderen of verwijderen nadat een verzoek tot verwijdering van de gegevens wordt ingediend. Dit geeft aan dat veel CMO’s nog niet klaar zijn voor de praktische implicaties van GDPR. Dat is een risico voor financiële instellingen.

Controle over klantdata

Daarnaast heeft slechts 2 procent van de CMO’s op dit moment toegang tot machtigingen voor klantenapplicaties, terwijl meer dan de helft van de respondenten het afgelopen jaar een data-export op een computer of een device heeft ontvangen dat niet gemonitord wordt. Dit gebrek aan controle over klantdata vormt een risico bij de invoer van de GDPR-updates in 2018.

Belang van krachtenbundeling

“Mijn boodschap aan CMO’s is dat ze een belangrijke rol spelen in de GDPR-discussie en dat het van groot belang is dat ze hun krachten bundelen met zowel de juridische als de IT-afdeling”, zegt Tomas Salfischberger, CEO van Relay42. “Juist marketeers die hun klanten de ultieme customer experience willen bieden, moeten beseffen dat controle over de eigen klantdata daar een onderdeel van is. De juiste datamanagement-oplossing, met flexibele consentmanagementtooling en ingebouwde ‘privacy by design’-architectuur, is nodig voor het behalen van een hoog niveau van customer intimacy en loyaliteit.”

Robuust datamanagementplatform

“GDPR biedt bedrijven een unieke kans om hun klantstrategie aan te passen, van reactief naar proactief”, aldus Ron Tolido, global CTO, insights & data global practice bij Capgemini. “Het gaat om het aangaan van een real-time dialoog met de klant, gebaseerd op transparantie en openheid, veilige persoonlijke data, vrije keuze en personalisatie. Deze benadering is goed uit te voeren met de inzet van de juiste technologie – een robuust datamanagementplatform.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Relay42.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie