Naar inhoud

Marketeers wereldwijd niet positief gestemd over de toekomst

Ook onder marketeers over de hele wereld heeft de COVID-19-pandemie voor een ongekende deuk in hun vertrouwensniveau gezorgd. De mate van vertrouwen in de toekomst en de bezorgdheid over uiteenlopende thema’s onder chief executive officers (CEO’s) en chief marketing officers (CMO’s) wereldwijd is in juni 2020 weliswaar met 0,3 procent gestegen ten opzichte van een maand eerder, maar dit is nog altijd 28 procent lager dan in november 2019.

Dit kun je opmaken uit de ‘Global Worldcom Confidence Index – June 2020’. De index is gebaseerd op een doorlopend onderzoek van communicatieorganisatie Worldcom Public Relations Group naar de mate van vertrouwen in en bezorgdheid over verschillende onderwerpen onder zakelijke leiders. Het onderzoek in juni is met behulp van artificiële intelligentie uitgevoerd onder 54.000 CEO’s en CMO’s wereldwijd.

Vertrouwensniveau onder CEO’s en CMO’s wereldwijd

Het aantal onderzochte landen is in juni 2020 drastisch uitgebreid ten opzichte van de voorgaande maanden, want voor de maand juni is het vertrouwen onder CEO’s en CMO’s in maar liefst 30 landen onderzocht. Ook Nederland is meegenomen in het onderzoek. Dit is een overzicht van de tien belangrijkste conclusies uit het onderzoek.

1. Vertrouwensniveau

Ondanks een kleine stijging met 0,3 procent ten opzichte van mei 2020 ligt het vertrouwensniveau in juni 28 procent lager dan in november 2019.

  • Slechts drie landen zien het vertrouwen afnemen.
  • Portugal kent de grootste stijging sinds mei met 4,9 procent.
  • Frankrijk – zeven onderwerpen – en het Verenigd Koninkrijk – negen onderwerpen – staan bovenaan de index. In deze landen vertrouwt men erop dat meer dan twee derde van de onderwerpen goed aangepakt worden.
  • Japan is het meest zelfverzekerde land op drie onderwerpen en China op één onderwerp.

2. Merkreputatie

In mei heeft de impact van de dood van George Floyd gezorgd dat de merkreputatie uit de top 5 van onderwerpen is gevallen waar CEO’s vertrouwen in hebben. Het vertrouwen in het corporate imago en de merkreputatie is in juni nog eens met 5 procent gedaald.

  • Zorgen over de aanpak van de diversiteitscrisis laten het vertrouwen van leiders in het imago van hun onderneming en hun merkreputatie met 5 procent dalen.
  • India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika vormen de top 3 van landen die het meeste vertrouwen hebben in hun omgang met de merkreputatie. Bulgarije en IJsland vertonen de laagste mate van vertrouwen op dit punt.

3. Medewerkersbeleving

De thema’s werkgeversmerk, retentie en skills in de nieuwe realiteit krijgen allemaal meer aandacht van de CEO’s en CMO’s. Onderwerpen die gerelateerd zijn aan de medewerkers bezetten vijf plekken in de top 8.

  • Positie 1: bij- en omscholing, stijging van 6 procent.
  • Positie 4: behoud van talent, stijging van 1 procent.
  • Positie 5: economische migratie, gelijk gebleven.
  • Positie 5: betrokkenheid van medewerkers, stijging van 1 procent.
  • Positie 7: werkgeversmerk, stijging met 2 procent.

4. Financiële impact

Nu de financiële impact van de pandemie zeer concreet wordt, kent het vertrouwen van leiders in financiële en economische invloeden op hun succes de op drie na grootste daling met 4 procent. Daarmee duikelt dit topic naar positie 18 op de index.

  • Slowakije kent de laagste mate van vertrouwen in de financieel-economische situatie en het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika de hoogste.
  • Nederland is het land dat de op twee na laagste mate van vertrouwen heeft in dit onderwerp.

5. Economische crisis

Het dalende vertrouwen onder 65-plussers kan een indicator zijn voor de ernst van de economische crisis.

  • Terwijl 65-plussers en 55-plussers de twee meest zelfverzekerde groepen blijven, daalt het vertrouwen van 65-plussers behoorlijk met 4 procent. Aangezien dit de leeftijdsgroep is die de meeste crises en recessies heeft meegemaakt, kan deze daling van het vertrouwen een indicator zijn voor de ernst van de huidige crisis.
  • De generaties X en Z zijn de enige leeftijdsgroepen met een ondergemiddeld vertrouwen op dit onderwerp.

6. Technologie

Het vertrouwen in het gebruik van technologie om samen te werken en te innoveren kent de op drie na grootste daling. Misschien wijst dit erop dat medewerkers beginnen te worstelen met een gebrek aan persoonlijk contact.

  • Dit onderwerp vertegenwoordigt ook de vijfde belangrijkste bron van zorg voor CEO’s. Dus ondanks de toename van het gebruik van applicaties zoals Zoom en Microsoft Teams hebben organisaties mogelijk hulp nodig om deze te gebruiken op een manier die effectieve samenwerking bevordert.
  • Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben het meeste vertrouwen en Rusland en Bulgarije het minst vertrouwen op dit topic.

7. Influencers

Influencers breiden hun voorsprong uit als belangrijkste doelgroep voor leiders – in juni een stijging van 3 procent sinds mei. Maar het vertrouwen in het vermogen om influencers tevreden te stellen, daalt met 8 procent. Ook klanten en medewerkers zien de aandacht toenemen.

  • Organisaties proberen duidelijk steun te verwerven voor de beslissingen die zij nemen om zich goed te positioneren voor het herstel.
  • Het vertrouwen in het vermogen om influencers tevreden te stellen is met 8 procent gedaald, hetgeen aantoont hoe onzeker leiders zijn over de reacties van influencers op hun beslissingen om de crisis te beheersen.

8. Duurzaamheid

De aandacht voor het terugdringen van het gebruik van plastic en voor andere duurzaamheidsproblemen kent de grootste stijging met 7 procent, maar ook de grootste daling in vertrouwen met 7 procent dat dit onderwerp goed aangepakt wordt.

  • De betrokkenheid met betrekking tot het onderwerp is sinds mei met 7 procent toegenomen.
  • Het vertrouwen in de duurzaamheidsaanpak daalt met 7 procent. Het onderwerp is van positie 3 naar positie 4 op de index gegaan. Dit kan erop duiden dat consumenten actiever zijn geworden op het gebied van duurzaamheid.
  • De Verenigde Staten van Amerika en Rusland zijn de landen met het meeste vertrouwen in duurzaamheidskwesties, IJsland en Slowakije die met het minste vertrouwen.

9. Wantrouwen

Landen in Midden-Europa en Oost-Europa laten vijf van de zeven laagste scores optekenen.

  • Slowakije heeft de laagste score op de index.
  • Landen in Centraal-Europa en Oost-Europa staan op de laatste plek bij twaalf van de drieëntwintig onderwerpen. Op zes van deze onderwerpen staat Bulgarije op de onderste plek.

10. Instabiliteit

Het vertrouwen in Australië en Azië daalt met 5 procent, waardoor de score net boven het regionale gemiddelde ligt.

  • In alle andere regio’s is het vertrouwen toegenomen.
  • Australië en Azië hebben het minste vertrouwen in het onderwerp aantrekken van talent.
  • Noord-Amerika heeft het minst vertrouwen in een goede afhandeling van seksuele intimidatie en ander ongepast gedrag.
  • Azië is het bangst voor de impact van de manier waarop politieke leiders communiceren op social media.
  • Europa heeft er het minste vertrouwen in dat het terugdringen van plastics en andere duurzaamheidskwesties in goede banen geleid worden.
  • Afrika geeft aan dat de wereldwijde instabiliteit en de oorlogsdreiging het grootste probleem vormen.
  • Latijns-Amerika heeft er het minste vertrouwen in dat deze regio cybercriminaliteit goed aanpakt.

Nederland

Nederland scoort op acht van de elf topics met hoge wereldwijde scores onder het gemiddelde en op vijf van de acht onderwerpen met lage wereldwijde scores.

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie