Naar inhoud

Marketeers zien digitale budgetten verder stijgen

Steeds meer bedrijven zien de inzet van data als onmisbare schakel voor verdere groei. Als gevolg daarvan zijn dit jaar, net als in 2014, de digitale budgetten gegroeid en die trend zet zich in 2016 voort. Opvallend is dat het gebruik van aangekochte datasets een dalende tendens laat zien. Verder zijn marketeers optimistisch over de waarde van data, maar hebben wel behoefte aan betere tooling en aanvullende opleidingen.

Data inzetten voor bereiken doelstellingen

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek 'Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising', uitgevoerd door onderzoeksbureau Winterberry Group. De studie heeft gestalte gekregen in opdracht van GDMA, de internationale brancheorganisatie voor data-driven marketing waarvan DDMA de Nederlandse tak vormt. Het online survey, uitgevoerd onder 3.000 marketeers uit 17 landen, laat zien dat 81 procent van de marketeers data inzet voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen, 59 procent noemt het zelfs onmisbaar.

Relevanter maken van marketinguitingen

Het voornaamste doel is het beter leren kennen van de klant en op basis daarvan het verbeteren van de dienstverlening en het relevanter maken van marketinguitingen. De helft van de ondervraagde marketeers geeft aan dat de uitgaven aan data-driven marketing - onder meer sociale media, content, search en online display advertising - dit jaar dan ook zijn gestegen, harder dan welke andere marketinguitgave dan ook. 69 procent voorziet volgend jaar een verdere stijging van deze budgetten.

Daling gebruik aangekochte datasets

Uit het wereldwijde onderzoek komt ook naar voren dat het gebruik van data professionaliseert. Steeds meer bedrijven verzamelen zelf data van hun klanten, met als voornaamste doel het creëren van een betere dienstverlening en relevantere marketinguitingen. Het percentage organisaties dat third party datasets, zoals mailinglijsten van externe partijen, aankoopt voor marketingdoeleinden daalt. In Nederland is het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van aangekochte datasets lager dan in landen als Groot Brittannië, Verenigde Staten en Zweden.

Behoefte aan tooling en scholing

Hoewel marketeers optimistisch zijn over de waarde van data en de invloed ervan op de groei van hun organisatie, zien zij nog ruimte voor verbetering. De respondenten geven aan vooral behoefte te hebben aan betere meetsystemen en andere tools die hen helpen de inzet van data optimaal te benutten. Ook willen zij graag meer bijscholing en training, vooral op het gebied van analytics en segmentatie.

Economische kansen nog onbenut

Bedrijven zien de economische kansen van data steeds meer, maar hebben nog moeite ze te benutten”, stelt Diana Janssen, directeur van DDMA. “Het vinden van de juiste tooling is een van de problemen waar ze tegenaan lopen. Daarnaast is dit onderzoek voor ons wederom een indicatie dat de kennis en vaardigheden op het gebied van data op dit moment nog te kort schieten. Dat is duidelijke belemmering voor de echte integratie van data in de bedrijfsstrategie.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van GDMA.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie