Naar inhoud

Marketeers zijn idealistische persoonlijkheden

Marketing- en communicatieprofessionals halen voldoening uit hun werk wanneer zij het gevoel hebben invloed te kunnen uitoefenen op de maatschappij. Daarnaast hechten zij groot belang aan het verkrijgen van een netwerk via hun baan. Bij IT-ers is het verrichten van de werkzaamheden overeenkomstig de eigen waarden en normen van essentieel belang. Maar minder dan de helft van hen vindt die idealen terug bij de huidige werkgever.

Factoren die voldoening geven in werk

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau TNS NIPO onder hoogopgeleide professionals in opdracht van detacherings-, wervings- en selectiebureau Yacht. De studie geeft zicht op factoren deze medewerkers voldoening geven in hun werk. Voor het onderzoek is een onderzoeksmodel gedefiniëerd voor werk dat ertoe doet. Dit is vervolgens getoetst via een online survey onder de doelgroepen. In totaal hebben 1795 professionals en 247 werkgevers de vragenlijsten ingevuld.

Structureel waarde toevoegen aan organisatie

In het algemeen geldt dat professionals het structureel toevoegen van waarde aan het bedrijf belangrijk vinden”, stelt Ton Hopmans, algemeen directeur van Yacht. “Daarnaast zoeken zij voldoende uitdaging in werk. Opvallend is dat voor werknemers tevredenheid over de huidige positie, doorgroeimogelijkheden en salaris niet de belangrijkste drijfveren zijn in hun werk. Wat professionals belangrijk vinden, verschilt overigens per vakgebied. Zo speelt, in tegenstelling tot engineers en financials, het verschil kunnen maken voor het vakgebied voor IT’ers een minder belangrijke rol. Het onderzoek helpt werkgevers begrijpen wat professionals belangrijk vinden.”

Marketing en communicatie zijn idealistisch

Voor marketing- en communicatieprofessionals speelt de impact die zij kunnen hebben op de maatschappij een grote rol. Hun ideaal is om met de inspanningen die zij verrichten daadwerkelijk iets te veranderen. Zingeving van het werk komt voor mensen in deze functiegroep met name tot stand door erkenning van externe partijen of personen. Daarnaast vinden deze professionals het uitbreiden van het persoonlijke netwerk belangrijk.

IT wil werk volgens eigen waarden en normen

Bij IT’ers speelt het naar eigen normen en waarden kunnen werken een belangrijke rol in het gevoel werk te doen dat ertoe doet. Echter, op dit moment werkt nog niet de helft (41%) van de IT’ers bij een bedrijf waarvan de bedrijfsdoelen voldoende overeenkomst vertonen met de eigen idealen.

Engineering is sterk gericht op innovatie

Engineers willen impact realiseren op het vakgebied, zoals technische innovaties en productverbetering. Zij willen uitdagend werk doen en daarbij waarde kunnen toevoegen aan het vakgebied. Dat laatste is voor hen de voornaamste drijfveer in hun werk. 62 procent kan deze behoefte goed vervullen in de huidige functie. Tevens beschouwt een gelijk aantal (62%) de huidige baan als voldoende uitdagend. Dit betekent dat voor ruim een derde van deze groep veelgevraagde professionals verbetering mogelijk is.

Finance wil verschil maken voor de organisatie

Financials halen voldoening uit hun werk wanneer zij verschil kunnen maken voor het bedrijf. Voor deze professionals is het tegelijkertijd belangrijk dat deze bijdrage voldoende uitdaging biedt. Wanneer dit niet het geval is, beschouwen zij hun bijdrage minder snel als waardevol, ongeacht de impact van de bijdrage op het bedrijf. Ze vinden het tevens belangrijk dat collega’s bevestigen dat zij zinvol werk verrichten.

Sociaal beroep zoekt erkenning van naasten

Voor mensen werkzaam in sociaal georiënteerde functiegroepen – HRM en het sociaal domein – betekent werk doen dat ertoe doet vooral dat men erkenning krijgt van hun naasten. Dit in tegenstelling tot andere functiegroepen, zoals finance en engineering, die erkenning van collega’s belangrijker achten. Dit laatste is overigens voor professionals in vrijwel alle vakgebieden belangrijk. Werk doen dat ertoe doet, hangt sterk samen met gezien worden en erkenning krijgen. Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten vind je op de website Yacht.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie