Naar inhoud

Marketeers zijn positief gestemd over het post-coronatijdvak

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor het bedrijfsleven in Nederland. De grote vraag is dan ook hoe het marketingvakgebied in het post-coronatijdperk eruitziet. Desalniettemin hebben Nederlandse marketeers en communicatieprofessionals een opvallend positief toekomstbeeld. Zo geeft 27 procent van hen aan te geloven dat zijn bedrijf juist sterker uit deze crisis komt en verwacht 52 procent dan even sterk te zijn als voorheen.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Marketing en communicatie tijdens de coronacrisis’, dat is uitgevoerd door onlinemarketingbureau Sipr en employee advocacy platform SoWorker. Aan de peiling hebben 100 Nederlandse marketeers en communicatieprofessionals deelgenomen.

Marketeers positief over toekomst

Die positieve stemming is gebaseerd op de verwachting dat de vraag naar producten en diensten na deze crisis weer toeneemt en een sterke bestaande klantenportefeuille. Ook zeggen marketeers en communicatieprofessionals in Nederland dat door de gedwongen periode van social distancing een significante versnelling in de digitale transformatie heeft plaatsgevonden. Dit zorgt in hun ogen voor een duidelijke efficiencyverbetering en een rigoureuze verandering in de wijze van samenwerken.

Meer aandacht voor contentmarketing

Binnen de marketingactiviteiten heeft het delen van een content een veel prominentere plaats gekregen. 53 procent van de marketeers en communicatieprofessionals zet nu meer contentmarketing in dan voor de crisis, 46 procent organiseert meer webinars en 39 procent verstuurt meer nieuwsbrieven. Tevens besteedt 23 procent meer aandacht aan het verbeteren van de organische vindbaarheid via search engine optimization (SEO). Ten aanzien van de online campagnes stijgt de inzet van LinkedIn bij 25 procent van de respondenten en vindt bij 19 procent minder campagnes via Instagram plaats.

Gratis aanbod van diensten of producten

Al dan niet gedwongen door de situatie bieden bedrijven op dit moment producten of diensten gratis aan. Uit het onderzoek blijkt dat vooral diensten (46%), webinars (35%) en trainingen (35%) als leadgenerator worden ingezet. In 25 procent van de gevallen worden daarvoor producten gebruikt. Bij 34 procent van de marketeers en communicatieprofessionals wordt een specifieke actie ingezet. Voor wat betreft de invulling van de marketingactiviteiten, is de verwachting dat er meer aandacht komt voor de omvang en invulling van het marketingbudget. Daarbij wordt een sterke focus gelegd op de online activiteiten.

Thuiswerken bevalt goed in Nederland

Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, zijn Nederlanders gedwongen anders te werken. Deze verandering leidt ook tot positieve inzichten. Het vanuit huis werken bevalt goed. Maar liefst 66 procent van de marketeers en communicatieprofessionals geeft aan dit als goed tot uitstekend te ervaren. Bij slechts 6 procent is de ervaring slecht tot dramatisch. Ruim 40 procent van de respondenten geeft zelfs aan nu meer te werken dan tijdens de normale werkweek voor de coronacrisis. 22 procent vertelt juist minder te werken. De respondenten zijn van plan ook na deze crisis meer vanuit huis te werken en online meetings te houden. Verder wordt het intensievere contact met collega’s als een positief element beleefd. Daarmee willen ze in het post-coronatijdperk graag doorgaan.

Tip: Wil je leren hoe je doelgericht kunt adverteren op LinkedIn? Dan is de training LinkedIn Advertising wat voor jou!

  • In een dagdeel leer je hoe je de advertentiemogelijkheden binnen LinkedIn zo kunt inzetten dat je jouw doelstellingen bereikt.
  • Je leert niet alleen hoe je campagnes kunt opzetten, maar ook hoe je deze kunt evalueren en optimaliseren.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie