Naar inhoud

Marketing draait steeds meer om insights en analytics

De digitale transformatie heeft zich geruisloos verankerd in onze samenleving. Deze voortdurend voortgaande digitalisering zorgt voor een immense groei aan informatie en communicatie. Alles gaat sneller dan ooit te voren en consumenten zijn nog nooit zo mondig geweest. Mede daarom moet marketing effectiever en transparanter zijn en kunnen vertrouwen op inzicht en advies. Want de waarheden van vroeger zijn achterhaald.

Cruciale rol analytics

In dit kader is analytics cruciaal geworden. Een relatief jong vakgebied dat als basis het verzamelen van gegevens zonder tussenkomst van een interviewer heeft. Het ondersteunt organisaties om in de overdaad aan gevraagde en ongevraagde data structuur te ontdekken. Bepalend hierbij zijn de technieken om deze waardevolle gegevens te vinden en te ontsluiten.

Van data naar insights

Maar gegevens vormen niet direct informatie. “To gain customer insights, we must understand that we are prisoners of what we know and we believe.” Deze uitspraak is van Mohanbir Sawhney, een vooraanstaande hoogleraar op het gebied van marketing, innovatie en nieuwe media. De stelling geeft uitstekend weer hoe moeilijk het is om bevindingen te vertalen naar juiste inzichten.

Thema’s MIE 2017

Deze thema’s stonden centraal tijdens het Marketing & Insights Event, dat afgelopen week in het Media Plaza in Utrecht heeft plaatsgevonden. Bijna 2.400 marketeers, strategen en professionals op het gebied van insights bezochten het evenement, waarvan de organisatie in handen is van de MOA, Center for Information Based Decision Making & Marketing Research. Dit jaar lag de focus van het MIE, naast marketing en insights, dan ook nadrukkelijk op analytics.

Marketing vanuit veel invalshoeken

Ook in de presentaties van de keynotes kwam de verbreding naar voren. Het congres werd geopend door zakenvrouw van het jaar 2016 Vivienne van Eijkelenborg (Difrax), met een echt ondernemersverhaal. De eerste dag werd feestelijk afgesloten door Terts Brinkhoff en Loes Luca. De oprichter van de Parade vertelde hoe hij de marketing voor zijn ‘eigen straat’ op poten zette en Loes Luca wist de zaal met hilarische opmerkingen en muziek op de banken te krijgen. Edutainment ten top!

Big & small data

Hoe je van big maar ook van small data het meeste plezier hebt en daadwerkelijk voordelen realiseert, vertelde Paul Postma van PPMC in de openingssessie op de tweede dag van het congres. Ook vertelde hij over de alternative facts, de leugen als de waarheid je niet goed uitkomt. Vincent van den Boogert, directie ING Nederland, sloot het congres af met een indrukwekkend verhaal over de transformatie die ING heeft doorgemaakt van een traditionele organisatiestructuur naar een hele platte organisatie met scrumteams, agile en 300 teams voor customer journey experts. En ING is niet de enige organisatie die het voorbeeld van Google en Spotify volgt.

Top 10 presentaties MIE 2017

De top 10 van de best gewaardeerde presentaties van het MIE 2017:

1. Rob Adams (Six Fingers) – Vernieuwen versus verbeteren: 9,26

2. Aljan de Boer (Trendsactive) – Marketing trendrapport 2016. Millennials: 8,70

3. Raymond Klompsma (SRPRS.ME) – Anders ondernemen in een overvolle reisbranche. Eerst je gevoel dan pas de cijfers: 8,54

4. Pascal van Ham (Tony’s Chocolonely) – Crazy about chocolate, serious about people: 8,52

5. Ralph Poldervaart & Sander van Duijn (StoryDiggers) – Brand Storytelling: Hoe zet ik verhalen in voor mijn merk?: 8,46

6. Dick Willems (Politie) – Criminaliteit Anticipatie Systeem. Predictive Policing bij de Nederlandse Politie: 8,39

7. Gaby Siera (Beautiful Lives) en Wilma van Stee-Korteweg (Stichting Philadelphia Zorg) – Kleurrijk leven voor mensen met mentale beperkingen. Hoe onderzoek ieder een stem geeft: 8,38

8. Kees Kerkvliet (TOTE-M) en Daniëlle Dieben (BMW Group Nederland) – Kijkje in de keuken bij BMW. Ontwikkeling van product- naar klantgericht: 8,36

9. Janna de Feijter en Ewout Karel (T-Mobile): Iedereen een FutureLab!: 8,35

10. Hans Middelhoek en Willem van Harrewijnen (USP) – Great business ideas are born in coffeeshops, not in innovation funnels: 8,25

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie