Naar inhoud

Marketing en commerce sluiten niet naadloos op elkaar aan

Slechts 1 procent van de organisaties heeft een naadloze aansluiting van marketing- en commerce-processen. Dit houdt de gemoederen van marketeers flink bezig. De meerderheid (52%) zit midden in de transitie naar een naadloze aansluiting van alle processen en heeft dit nu slechts gedeeltelijk voor elkaar. Ongeveer een kwart (23%) heeft moeite met het leggen van de verbindingen tussen beide processen.

Processen rondom klantrelaties

Dit wordt uiteengezet in het CMO Review van de digitale dienstverlener SAP Hybris over veranderingen in het digitale landschap. De uiteenzetting is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder senior marketeers in samenwerking met het CMO Council. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 21 procent van de marketeers al behoorlijk tevreden is. Zij gaven aan dat de processen in de meeste gevallen met elkaar corresponderen. De processen rondom klantenrelaties lijken het beste voor elkaar. Ruim de helft van de marketeers (59%) zegt dat zij met de processen rondom customer relationships op de goede weg zijn.

Anticiperen op klantgedrag

Tooling biedt mogelijkheden om businessprocessen binnen de organisatie te stroomlijnen. De grootste voordelen van de inzet van technologie is volgens marketeers het real-time anticiperen op klantgedrag en het bevorderen van de engagement door de gehele customer journey. Gezien de aansluiting van processen voor verbetering vatbaar is, is het niet verwonderlijk dat marketeers nu nog kansen zien op het gebied van efficiënt gebruik van marketing- en commerce-technologie. De marketeers laten zich kritisch uit over de efficiëntie van de tijd die marketing-, commerce-, en IT-teams spenderen aan het managen hiervan. Een merendeel van de marketeers (71%) vindt dat de tijdsindeling efficiënter ingedeeld moet worden.

Veranderende customer journey

“De customer journey verandert mee met de digitale economie. Je ziet dat de aloude modellen rondom de customer journey, zoals het AIDA-model, inmiddels relevantie verliezen door de digitale transformatie”, vertelt Mark de Bruijn, senior director & head of EMEA marketing bij SAP Hybris. “Iedere klant verwacht nu een persoonlijke benadering gedurende de gehele customer journey. Om aan deze verwachtingen te kunnen voldoen, is het essentieel dat bedrijven zorgen dat de marketing- en commerce-processen volledig gestroomlijnd zijn en goed met elkaar corresponderen. De vergaarde data zijn pas van waarde als jouw organisatie in staat is deze data om te zetten in actie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie