Naar inhoud

Marketing en pr belangrijkste functies in 2030

DUBLIN #tduniv – De wereld gaat de komende twintig jaar drastisch veranderen: alles wordt meetbaar door ontelbare sensoren, de kleren die we dragen zullen onze gezondheid voortdurend in de gaten houden en de kosten van producten zullen volledig transparant zijn voor klanten. Dit voorspelt Michio Kaku, futuroloog en theoretisch natuurkundige. Bedrijven zullen door middel van marketing moeten inspelen op oerinstincten, zoals de drang om bij een groep te horen. Customer Talk sprak met hem tijdens Teradata Universe waar Kaku een keynote verzorgde.

De wereld is constant in verandering. Mike Koehler, president en ceo van Teradata, spreekt over hoe e-commerce verandert in commerce. Waar de e in e-commerce eerder het nieuwe kanaal wilde benadrukken en men sprak over de ondergang van fysieke winkels, realiseren we ons nu dat alle kanalen die klanten kunnen gebruiken om onze producten te kopen belangrijk zijn. Of het nu over mobiel, de fysieke winkel of de webshop gaat, de klant moet kunnen kopen.

Big data zal relatief klein worden

Big data, een onderwerp dat nu in de spotlichten staat, is langzaam opgekomen en nu wordt er al gespeculeerd hoe het de wereld zal veranderen. Hoewel Koehler het liefst over het nu spreekt en de praktische toepasbaarheid van de oplossingen van Teradata benadrukt, heeft Teradata Michio Kaku uitgenodigd om over de toekomst de spreken. Over twintig jaar is de computertechnologie alomvertegenwoordigd, nog meer dan het nu is, en zal big data relatief klein lijken.

Michio Kaku, futuroloog en theoretisch natuurkundige, is gek op het doen van voorspellingen. Naast zijn eigen bevindingen op het gebied van theoretische natuurkunde (hij is één van de mensen die aan de snaartheorie werkt) ondervroeg hij driehonderd vooraanstaande wetenschappers naar hun mening over de toekomst.

“Voorspellen is erg moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat.” Kaku haalt de quote van zijn Deense collega Niels Bohr aan. Toch hebben Kaku en zijn collega's zich gewaagd om een beeld te scheppen van 2030. Dat is mogelijk omdat de ontwikkeling van de mensheid in golven gaat, aldus de wetenschapper. “Kijk naar de uitvinding van elektriciteit en de uitvinding van de auto. De rijkdom groeide en groeide. Maar rijkdom moet ergens heen. Daarom barstte de bubbel, in de jaren twintig begon de crisis. Pas lang na de crisis, in de jaren vijftig, is het grootste gedeelte van het wegennet aangelegd om de auto's de ruimte te geven. Toen werd de nieuw gevonden technologie steeds meer ingezet”, aldus Kaku.

Robotdoc zit in het behang

Uiteraard zitten we momenteel ook met zo'n net gebarsten bubbel, waarbij de rijkdom groeide en groeide door de komst van de moderne technologie. Dat zal veranderen en we zullen de wereld niet meer terug herkennen. We zullen leven in huizen met slim behang. Behang vervangen? Niet nodig! We vragen gewoon aan het behang of hij van kleur wilt veranderen. Heeft kleding alleen nog maar met mode te maken? Nee. Door de sensoren in onze kleding kunnen we zien hoe gezond we zijn en wanneer we naar de dokter moeten. Die dokter, een robot, zit overigens in het behang.

Consumenten worden volgens Kaku nog machtiger dan ze al waren. Ze zullen inzage hebben in hoeveel het precies kost om een product te produceren en kunnen de producten gemakkelijk vergelijken met elkaar door met hun technologische contactlensen de winkel door te kijken, waarbij alle data in ons zichtveld komen te staan. Door deze transparantie zullen bedrijven in vergaande mate klantgericht moet worden, aldus Kaku. Bedrijven die zich niet richten op de relatie met de klant zullen niet overleven.

“Het draait allemaal om merkloyaliteit. Het is zeker niet zo dat klanten voor de laagste margins kiezen, omdat ze in de toekomst zullen weten hoeveel een bedrijf precies voor zichzelf houdt. Je kiest voor een product omdat je je comfortabel voelt bij het merk. Alles draait om marketing en pr”, aldus Kaku. Waar het om draait bij het creëren van een merkloyaliteit is de oerdrift om bij een stam te horen.

Oerinstincten tegemoet komen met marketing

Kaku: “We kunnen wel doen alsof we hele intelligente wezens zijn, maar in werkelijkheid zijn we emotionele apen. We hebben diepe gevoelens over het toebehoren aan een stam. Als oma en mama een bepaalde zeep hebben gekocht, zelfs als het geen lekker merk is, dan zul je dat merk ook verdedigen. Kijk naar het bedrijf Geico, een autoverzekeringsbedrijf. Mensen willen daar onderdeel van uitmaken omdat ze bij die stam willen horen.”

“Ook als je kijkt naar Facebook. Dat draait om het vertellen van verhalen. In de stam worden verhalen uitgewisseld, er wordt geroddeld, mensen willen dingen weten. Daarvoor is Facebook een uitstekend middel. Daarom is een papierloos kantoor ook nooit van de grond gekomen en doen we dit soort conferenties niet via Skype. We verbinden ons als oermensen.”

“Ik heb collega's die zich bezig houden met artificial intelligence. Ze proberen robots emoties te leren. Ik vroeg me af waarom? Zij zeggen: emoties zijn het belangrijkste onderdeel van onze intelligentie. Je ziet bij mensen die geen emoties meer hebben door een ongeluk en alleen rationeel kunnen nadenken, geen keuzes meer kunnen maken. Ze weten niet wat belangrijk is en ze hebben geen idee wat waarde is. Daarom is het voor marketing en pr steeds belangrijker om in te spelen op de basisemoties van de mens”, aldus Kaku.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie