Naar inhoud

Marketing verschuift verder richting social media en data

Dat de marketingwereld veranderingen ondergaat, is geen geheim. Maar de schaal waarop marketingbedrijven de nadruk leggen op social media en zoekmachinemarketing was het afgelopen jaar groot: 75 procent van de meer dan 16.000 marketingvacatures waren gerelateerd aan deze terreinen. Daarnaast blijkt dat marketingbedrijven te weinig aandacht besteden aan Snapchat en Instagram, de snelst groeiende social media.

Data-analist met netwerk van influencers en kennis van social media

De marketingexpert van de toekomst is een data-analist met uitstekende vaardigheden op het terrein van social media en een groot netwerk van influencers. Traditionele marketingbanen veranderen in rap tempo en worden vervangen door social-media-managers en Google Adword-specialisten. Dit blijkt uit een onderzoek van banenplatform Joblift, dat de vacaturemarkt in de marketingbranche heeft onderzocht. Naast de aandacht voor social media, data en influencers, maken ook robots een sterke opmars binnen de marketingindustrie. Het aantal vacatures voor experts op het gebied van kunstmatige intelligentie om toepassingen voor marketingdoeleinden te ontwikkelen, liet in 2017 bijna een verdrievoudiging ten opzichte van vorig jaar zien.

Bijna de helft van de vacatures richt zich op zoekmachinemarketing

Het aantal marketingvacatures groeide in 2017 met maar liefst 15 procent, van 14.535 vacatures in 2016 naar 16.674 vacatures in het net afgelopen jaar. Een groot aandeel in deze groei richt zich op social media en influencer-marketing: meer dan een op de drie vacatures vroeg om ervaring op deze terreinen. Ook online marketeers maken een snelle opmars: in 40 procent van de vacatures werd naar een specialist in het domein van search engine advertising (SEA) of data gezocht. Artificial intelligence is een derde trend die steeds belangrijker wordt binnen de marketingbranche. Zo werden er in 2016 slechts 201 vacatures rondom AI en marketing uitgeschreven, maar waren dit er in 2017 met 524 vacatures meer dan 2,5 keer zoveel. Voor contentmarketing werden 1.025 vacatures uitgeschreven.

Marketingbedrijven verwaarlozen de snelst groeiende platformen

Marketeers laten het snelst groeiende social media platform van dit moment bijna volledig links liggen. Terwijl volgens onderzoeksbureau Newcom het aantal dagelijkse gebruikers van Snapchat in 2017 met maar liefst 77 procent groeide, werd het platform in slechts 1 procent van de uitgeschreven vacatures voor social-media-marketeers genoemd. Facebook is met 18 procent van de vacatures het meest genoemde platform. Opvallend is dat Twitter in vacatures dubbel zo vaak voorkomt als Instagram – 894 tegenover 461 keer – terwijl Instagram volgens datzelfde onderzoek zowel de groei als het aantal gebruikers van Twitter ruim overstijgt. Willen Nederlandse marketingbedrijven het maximale uit social media halen, dan moeten ze in 2018 dus beter op dit snel veranderende landschap inspelen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie