Naar inhoud

Marketingcampagne zet Van Goghs brieven in de schijnwerpers

Het is de missie van het Van Gogh Museum om het leven en werk van Vincent van Gogh en de kunst van zijn tijd toegankelijk te maken en zoveel mogelijk mensen te bereiken om hen te verrijken en te inspireren. Dat geldt niet alleen voor de schilderijen van de kunstenaar maar ook voor zijn brieven. Met een marketingcampagne, een speciale website en een serie podcasts wil het museum deze correspondentie in de schijnwerpers zetten.

Brieven van Vincent van Gogh

Sinds afgelopen week verlichten 6 lantaarnpalen op het Museumplein in Amsterdam briefcitaten van Vincent van Gogh, die geboren is in 1853 en gestorven is in 1890. Dit heeft de aftrap gevormd van de campagne ‘Van Gogh belicht’, waarin het Van Gogh Museum de beroemde brieven van Van Gogh in de schijnwerpers zet. Tot en met 17 januari 2019 verschijnt er elke week een aflevering van een gloednieuwe podcast-serie, waarin bekende Nederlandse acteurs, schrijvers en muzikanten brieven van hem voorlezen en vertellen wat hen hierin raakt.

Zangeres Janne Schra, actrice Loes Luca, museumdirecteur Axel Rüger en singer-songwriter Lucky Fonz III

Toegankelijk voor het publiek

Voorlezers zijn Adriaan van Dis, Loes Luca, Kees van Kooten, Akwasi, Nazmiye Oral, Lucky Fonz III, Ellen Deckwitz, Janne Schra en Ted van Lieshout. De regie is in handen van Frank Lammers. Bezoekers van de museumwebsite kunnen struinen door de 140 jaar oude brieven, passages markeren en deze delen op social media. Hiermee maken zij kans dat hun favoriete quote onder de noemer ‘Highlights Expositie’ tot 18 februari 2019 wordt geprojecteerd in 24 verschillende Vincent van Gogh-straten door heel Nederland.

De brieven van Van Gogh breken met het romantische clichébeeld dat we van hem hebben. Je leert de mens achter de kunstenaar echt kennen. En herkent heel veel emoties.

Lucky Fonz III

Citaten delen via social media

“Vincent van Gogh was niet alleen een kunstenaar, maar ook een groot briefschrijver”, vertelt Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum. “Er is enorm veel interesse in zijn brieven, dus wij gaan ze voor een groot publiek toegankelijk maken. Via de podcast-serie, de aangepaste website en de campagne kan het Nederlands publiek de brieven zich echt eigen maken en Vincent nog beter leren kennen.”

Relevante onderwerpen

“Het Van Gogh Museum bezit het leeuwendeel van de brieven – meer dan 800 – die Vincent van Gogh schreef, voornamelijk aan zijn broer Theo”, licht Rüger toe. “De brieven zijn een belangrijke bron om Van Gogh beter te begrijpen, als kunstenaar en als mens. Hij schreef niet alleen over zijn schilderijen en wat hij wil bereiken als kunstenaar, maar ook over zijn visie op leven en dood, zijn worsteling met eenzaamheid en zijn behoefte aan liefde en verbintenis. Dat zijn onderwerpen waar iedereen zich mee kan identificeren. Ze hebben nog steeds een enorme relevantie.”

Rapper Akwasi leest een brief voor uit 1885 waarin Van Gogh beschrijft hoe hij probeert steeds meer zijn eigen koers te varen, ongeacht wat de wereld van hem en zijn werk vindt

Cas Boland, head of marketing bij het Van Gogh Museum, deelt zijn marketingplannen voor het museum tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’. Tijdens dit event, dat op donderdag 22 november 2018 plaatsvindt in Spant! in Bussum, worden de volgende stappen in de digitale transformatie uitgelicht. Op het programma staan actuele onderwerpen als growth hacking, influencer-marketing, blockchain, marketplaces, artificial intelligence, virtual reality en augmented reality.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie