Naar inhoud

Marketingsoftware veelal niet optimaal gebruikt

Bedrijven investeren de laatste jaren veel geld in software en diensten ten behoeve van online marketing. In de praktijk hebben ze echter volgens marketeers bij marketingbureaus moeite om het maximale uit die oplossingen te halen. 78 procent van de marketeers meent dat klanten wel digitale marketingmiddelen willen gebruiken, maar niet goed snappen hoe ze dit moeten doen. En 73 procent ziet dat klanten marketingtechnologie aanschaffen en deze nauwelijks gebruiken. Betere samenwerking met marketingbureaus die de software adviseren is de oplossing.

Strategische afwegingen

Dat blijkt uit het enquêteonderzoek 'Digital Agencies 2016 Survey' van onderzoeksbureau Millward Brown in opdracht van softwareontwikkelaar Kentico naar het functioneren en het succes van digitale marketingbureaus. De studie is uitgevoerd onder meer dan 300 senior managers en directeuren van marketingbureaus in tien landen. De managers hebben allen in meer of mindere mate beslissingsbevoegdheid en kunnen vanuit hun rol goed afwegingen maken over de strategie en het succes van henzelf en van hun klanten.

Onderscheid marketingbureaus

Het onderzoek maakt ook een onderscheid tussen bovengemiddeld en beneden gemiddeld succesvolle marketingbureaus. Marketeers hebben daarbij zelf aangegeven in welk van de twee categorieën ze hun bureau plaatsten. Het gaat dus om een inschatting van de managers zelf, maar deze lijkt onderschreven te worden door omzetcijfers. Is er een gemiddelde omzet van 4,5 miljoen dollar gerapporteerd bij bovengemiddeld succesvolle bureaus, bij de minder succesvolle bureaus is dit slechts 1,9 miljoen dollar.

Voorkeur voor all-in-one

Uit het onderzoek blijkt dat marketingbureaus een grote rol spelen bij de aanschaf van marketingsoftware en -oplossingen. 77 procent van de marketingoplossingen bij bedrijven wordt aangeschaft op basis van advies van een marketingbureau. De bureaus blijken een voorkeur te hebben voor softwarepakketten (67%). Bovendien heeft een meerderheid van de marketingbureaus een voorkeur voor all-in-one-oplossingen in plaats van best-of-breed-software. Dit lijkt te weerspiegelen dat bureaus met een beperkt aantal applicaties willen werken en technische ondersteuning liever uitbesteden aan een leverancier. Webanalytics en mobile analytics, contentmanagementsystemen en marketingoplossingen voor sociale media worden relatief het meest geadviseerd door de marketingbureaus.

Ontbrekende kennis en kunde

Kijkend naar de zorgen die marketingbureaus hebben, valt op dat deze naast de concurrentie vooral uitgaan naar diezelfde klanten die ze adviseren. 78 procent van de marketeers onderschrijft dat klanten wel middelen voor digitale marketing willen gebruiken, maar niet goed begrijpen hoe ze dit aan moeten pakken. 78 procent zegt dat klanten veel werk voor weinig geld verwachten. En 73 procent ziet dat klanten veel digitale hulpmiddelen aanschaffen, maar deze niet gebruiken. Er lijkt discrepantie te zijn tussen de verwachtingen van klanten en de projecten die marketingbureaus leveren. Vier van de vijf ondervraagde marketeers menen dat een beter begrip van klantwensen door marketingbureaus betere projectresultaten tot gevolg zal hebben. Daarnaast meent iets meer dan 60 procent dat een betere focus van klanten snel tot betere resultaten gaat leiden.

Investeren in medewerkers

Betere samenwerking met klanten is het beste recept voor betere resultaten op het gebied van online marketing. Wanneer het aankomt op groeiplannen van marketingbureaus, wil 81 procent investeren in meer personeel. Voor bovengemiddeld goed presterende bureaus is dit zelfs 90 procent. “Dit onderzoek laat fraai zien dat marketingsoftware niets is zonder de mensen die gebruiken”, zegt Bart Omlo, manager Benelux en vicepresident sales EMEA en Zuid-Amerika bij Kentico. “Investeren in kennis van medewerkers en samenwerking is de belangrijkste graadmeter voor succes. Bedrijven moeten selectief zijn in de oplossingen waarin ze zich willen verdiepen en de partners waarmee ze willen samenwerken.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie