Naar inhoud

MarkLogic betreedt Nederlandse markt met big data oplossing

UTRECHT - Sinds drie maanden heeft de Amerikaanse softwareleverancier MarkLogic een kantoor in Nederland. Met de groeiende vraag naar analytische oplossingen rondom  de trend van big data is dat een logische stap. Volgens MarkLogic daalt de markt voor traditionele databases met twee a drie procent en stijgt de markt voor oplossingen rondom ongestructureerde data met ruim zeshonderd procent. Tijd dus voor Customer Talk om eens te kijken wat Marklogic onder big data verstaat en wat het te bieden heeft de business kant van een bedrijf.

Een korte introductie over Marklogic: het bedrijf bestaat inmiddels tien jaar, heeft het hoofdkantoor in San Jose, Californië (Silicon Valley), en heeft zo’n driehonderd medewerkers. Wereldwijd heeft het bedrijf vijfhonderd implementaties waarvan ruim vijftig in Europa. Ruim twintig procent van de Europese omzet komt uit Nederland, wat tevens een verklaring is voor het feit dat er een Nederlandse vestiging is geopend. Eigenaar van de onderneming is investeringsmaatschappij Seqouia.

Welke oplossing biedt MarkLogic?

MarkLogic is een platform wat vooral wordt ingezet in operationele omgevingen. In feite is het een geavanceerde zoekmachine die snel kan zoeken in relationele databases en in databases met ongestructureerde data op basis van xml-technologie. In plaats van eerst data te definiëren om informatie te produceren, ontdekt MarkLogic de informatie door alle data en de context in één keer te gebruiken. Hierdoor is het zelfs in staat om zonder een hele stack van productiedatabases en datawarehouses de juiste informatie te produceren. Naar eigen zeggen kan een proof of concept binnen vier dagen worden gerealiseerd en een implementatie kan vanaf acht weken tot drie maanden, afhankelijk van de doelstelling bij de klant, duren. Investeringen zijn vanaf driehonderdduizend dollar.

Wat is big data volgens MarkLogic?

Big data gaat volgens John Pomeroy, vp europe bij MarkLogic, over volume, snelheid, variëteit en complexiteit. “Hoe hoger de variëteit en complexiteit hoe beter het bij ons past. De verwachting is dat deze markt de komende periode met zeshonderd procent zal groeien, waar bijvoorbeeld de markt voor relationele data met twee tot vijf procent zal dalen. In toenemende mate zien bedrijven de waarde van ongestructureerde data die via het web, sociale kanalen en apparaten beschikbaar zijn. Bedrijven willen hier concurrentievoordeel uithalen. Ze zijn op zoek naar informatie die ze kunnen gebruiken en kijken naar manieren om die informatie naar boven te krijgen”, aldus Pomeroy.

De uitdaging voor MarkLogic zit hem in het feit hoe bedrijven naar big data kijken, sommigen zien het als een probleem, anderen weer als een kans. Pomeroy: “Sommige bedrijven willen terug kijken, anderen weer meer vooruit. Vooral de bedrijven die het als kans zien en vooruit willen kijken kan het waardevol of zelfs game changing zijn”.

Waarom kopen klanten zo’n analytische oplossing?

Pomeroy: “De meeste klantcases hebben focus op groei van business, nieuwe omzet creëren. Door bijvoorbeeld nieuw ontsloten informatie aan te bieden, op maat gemaakt uitgeven, of waarde te creëren in de digitale supply chain van een bedrijf. Hoewel ook kosten gereduceerd kunnen worden door bijvoorbeeld het reduceren van het aantal te onderhouden systemen, zijn de beste return on investment (roi) resultaten die van de business gedreven cases.

Scores van Olympische Spelen 2012 via MarkLogic

Typische klanten van MarkLogic zitten in de mediasector, financiële sector en overheid. “De 2,6 miljard dollar business van LexisNexis van uitgeverij Elsevier draait bijvoorbeeld op ons platform. Miljoenen gebruikers krijgen de informatie uit al deze data via de zoekmachine van ons. Een ander voorbeeld is de big data backend van de BBC. Dit mediabedrijf had met de komst van de Olympische Spelen dit jaar behoefte aan flexibiliteit om sportdata, zoals scores, biografieën van atleten en team historie, realtime aan te kunnen bieden aan de internationale media. Met onze oplossing hebben we dit mogelijk kunnen maken”, aldus Pomeroy.

Concurrentie

De concurrentie van MarkLogic hangt erg af hoe je naar de probleemstelling of aanvliegroute van een klant gaat kijken. Wanneer iets als een database problematiek wordt gezien kijken volgens Pomeroy bedrijven vaak naar Oracle Exadata of Teradata Asterdata en Hadoop. Wanneer het probleem vanuit search wordt bekeken zijn bedrijven als HP/Autonomy en Fast meer concurrent.

Sinds drie maanden is het bedrijf ook lokaal in de Benelux actief onder leiding van Jurriaan Krielaart.

MarkLogic

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie