Naar inhoud

Markt narrowcasting volop in ontwikkeling

Volgens de marktaanbieders in Nederland is narrowcasting geen hype meer, maar is het serieuze business geworden waar serieus geld wordt verdiend. Dit beeld werd unaniem uitgedragen tijdens de paneldiscussie woensdagavond op het Crossmedia Café ‘Narrowcasting’ dat door iMMovator en Syntens werd georganiseerd.

Narrowcasting

Verschillende leveranciers van narrowcasting oplossingen presenteerden een aantal klantcases en wilden daarmee graag aantonen dat hun diensten toegevoegde waarde bieden en dat de techniek betaalbaar is geworden. Hoewel er aantoonbare resultaten werden getoond waren alle deelnemers het eens dat op het gebied van conversie- en bereikmeting nog veel werk ligt. Vanuit verschillende hoeken, waaronder mediabureau Kobalt en de branchevereniging Popai, onstaan initiatieven om dit voor de branche op pakken.

Hoewel de term narrowcasting impliceert dat je een kleine doelgroep wilt bereiken zijn toch vooral bedrijven die zich met massabereik bezighouden die aan het investeren zijn. 'Massabereik is een optelsom', aldus Michiel Reinhoud van Postv. Grote spelers als KPN, BT, Heineken en de Telegraaf zijn aan het investeren geslagen.

Op de vraag van moderatror Monique van Dusseldorp hoe de leveranciers tegen interactiviteit aankijken antwoord Tijmen Bos van Media Librium, waar De Telegraaf onlangs een belang in nam, dat hij niet zo gelooft in de behoefte aan interactie bij narrowcasting. ‘Een klant bij de McDonalds zit niet te wachten om via een scherm te gamen tijdens het eten.’ Wel gelooft hij in user generated content. Maarten van Huijstee van ON sluit zich hierbij aan en zegt naarstig op zoek te zijn naar contentproviders om content en user generated content te kunnen plaatsen op screens die ze dit jaar in 750 horeca gelegenheden willen uitrollen.

Volgens Jerry Rustveld van Medialandscape zal de markt zich nog verder uitkristalliseren en zijn er op termijn drie groepen te onderscheiden, die totaal een narrowcasting-project kunnen verzorgen: CMS-leveranciers, exploitatiehouders en houders van IP-rechten, de telecombedrijven.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie