Naar inhoud

Mastercard brengt nieuwe generatie biometrische betaalpas

Betalings- en technologiebedrijf Mastercard heeft een nieuwe biometrische betaalpas geïntroduceerd, die chiptechnologie combineert met een vingerafdruk om gemakkelijk en veilig de identiteit te verifiëren van de kaarthouder voor aankopen in de winkel. De geëvolueerde technologie is onlangs gestart met zijn eerste wereldwijde proef in Zuid-Afrika met Pick n Pay, een toonaangevende supermarktketen en Absa Bank, een onderdeel van Barclays Afrika.

Vingerafdrukscantechnologie

De nieuwe biometrische kaart bouwt voort op de vingerafdrukscantechnologie die vandaag de dag gebruikt wordt voor mobiele betalingen. Hierdoor kan er wereldwijd met een dunnere en flexibelere kaart betaald worden bij de EMV-betaalterminals. “Consumenten ervaren steeds meer het gemak en de beveiliging van biometrie“, zegt Ajay Bhalla, president global enterprise risk & security bij Mastercard. “Of het nu gaat om het ontgrendelen van de smartphone of online winkelen, de vingerafdruk maakt het extra veilig. Het is niet iets wat overgenomen of gedupliceerd kan worden en helpt onze kaarthouders zonder enige zorgen door te gaan met hun leven.”

Werking biometrische betaalpas

De biometrische kaart kan aangevraagd worden bij de financiële instantie. Na registratie wordt de vingerafdruk geconverteerd in een geëncrypt digitaal template wat opgeslagen wordt op de kaart. Vanaf dat moment kan de kaart op elke EMV-betaalterminal wereldwijd gebruikt worden. De kaart werkt net als elke andere kaart als er afgerekend wordt in de winkel. De kaarthouder steekt de kaart in de terminal en legt de duim op de sensor. Als de afdruk overeenkomt, wordt de transactie goedgekeurd – allemaal zonder dat de biometrische kaart uit handen gegeven wordt.

Positieve verandering betaalervaring

Het autoriseren van een betaling via biometrie – in dit geval met een vingerafdruk – bevestigt dat de persoon die de kaart gebruikt de echte eigenaar van de kaart is. Voor een winkelier is de transactie net als met elke andere EMV-betaalkaart, alleen verandert de betaalervaring in positieve zin voor de klant. Met behulp van hun bestaande point-of-sale-terminalsystemen kunnen zij, zonder enige software- of hardware-updates, deze betaling accepteren.

Fraude detecteren en verminderen

Voor banken helpt deze technologie om fraude te detecteren en te verminderen, acceptatie van betalingen neemt toe, het vermindert operationele kosten en bevordert de loyaliteit van klanten. In de toekomst zal de kaart ook contactloze technologie krijgen, waardoor het nog makkelijker en eenvoudiger wordt om aan de kassa te betalen. De komende maanden worden er nieuwe trials gepland in Europa en Azië.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie