Naar inhoud

Match met organisatiecultuur belangrijkste criterium bij werving en selectie

De groei van de Nederlandse economie zorgt dat bedrijven en instellingen zich steeds meer bezighouden met werving en selectie van personeel. Meer dan driekwart van de Nederlandse ondernemers (80%) is het erover eens dat een sollicitatiegesprek lijkt op een date, waarbij het gevoel vertelt of de klik er is. Een duidelijke match met de organisatiecultuur is veruit het belangrijkste criterium (79%) bij het selecteren van nieuw personeel. Vakkennis (48%), werkervaring (47%) en werkethos (44%) volgen op afstand.

Groei personeelsbestand

Deze gegevens komen uit de ‘MKB Marktmonitor 2016’, een jaarlijks onderzoek onder ruim 1.500 ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf van uitzendbureau Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. De zoektocht naar nieuw personeel, en dus een nieuwe date, is nodig. Ruim een derde (35%) van de mkb’ers verwacht namelijk dat het aantal vaste medewerkers in 2016 toeneemt.

Werving via netwerken

Daarnaast verwacht 29 procent dat het aantal flexibele werknemers groeit. Voor het werven van deze nieuwe talenten wordt met name gebruik gemaakt van de netwerken van professionals zelf en dat van hun collega’s (59%). Daarnaast zet 57 procent van de mkb’ers een intermediair of uitzendbureau in om nieuwe collega’s te werven.

Match met organisatiecultuur

“Dat een match met de organisatiecultuur het belangrijkste criterium is, wisten we al”, zegt Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique. “Maar zo’n hoog percentage valt niet alleen op, maar zet ook aan om eens met een frisse blik naar sollicitatieprocedures te kijken. De ‘klik’ is misschien wel makkelijker te ontdekken tijdens een speeddatesessie, dan tijdens een traditioneel sollicitatiegesprek.”

Origineel sollicitatieproces

“Met de aantrekkende arbeidsmarkt in ons achterhoofd, is het belangrijk dat werkgevers opvallen”, stelt Dingemans. “Immers, sollicitanten hebben wat te kiezen en door een origineel sollicitatieproces, dat past bij het DNA van het bedrijf, is de match sneller ontdekt. Net als met daten, geldt óók hier: zorg dat je opvalt in een drukbevolkte markt!”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je aanvragen via de website van Unique.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie