Naar inhoud

Maximale omzet rondom de feestdagen door digital advertising

Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday zijn net achter de rug, maar dat betekentniet dat marketeers nu achterover kunnen leunen om tevreden terug te kijken op een succesvolle promotieperiode. Sinterklaas en Kerstmis komen er namelijk nog aan en deze feestelijke gebeurtenissen bieden marketeers een goede kans om de verkopen nog verder te boosten. Dit zijn een aantal tips om het meeste uit de feestdagenperiode te halen als retailer.


Investeer in bereik

Hoewel consumenten in de aanloop naar de feestdagen niet per se méér tijd online doorbrengen, vecht in deze periode een groter aantal marketeers om hun aandacht. Meestal zien we de advertentiekosten in deze periode dan ook tot wel twee keer hoger worden, in vergelijking met een normale dag. De groei van die kosten begint een aantal weken voor de promotie- en feestdagen, met eerst een vrij geleidelijke groei en een grotere toename een aantal dagen voor bijvoorbeeld Black Friday. Dus wil je op het juiste moment een advertentie aan een gebruiker tonen, dan moet je als marketeer in deze periode veel meer investeren.

Help het algoritme een handje

Onthoud daarnaast dat retargeting-mechanismen zich baseren op data uit het verleden. Daardoor worden grote veranderingen in gebruikersgedrag met enige vertraging vastgelegd, terwijl op promotie- en feestdagen elke minuut telt. Om te voorkomen dat je achter de feiten aanloopt, kun je het algoritme een handje helpen door een hint te geven dat het conversieratio zal stijgen. Technisch gezien komt het neer op een stijging van de bidding. Het campagnemanagementteam zou de verkoopgroei moeten voorspellen en het risico nemen om meer te investeren in de campagne. Zodra het zwaartepunt van de feestdagen voorbij is, moet het team het algoritme weer helpen af te remmen.

Heb geduld: aankoopbeslissingen kosten tijd

Wanneer je gebruikersgedrag analyseert, wordt al snel duidelijk dat aankoopbeslissingen niet over een nacht ijs gaan. En die tijd neemt toe naarmate de prijs van een product stijgt. De meeste massamode-retailers hebben slechts vijf dagen nodig om het grootste deel van de gebruikers te converteren. Elektronicaretailers, daarentegen, hebben daarvoor 15 dagen nodig. En dan hebben we het alleen nog maar over gemiddelden; nieuwe klanten die niet eerder iets via de webshop hebben aangeschaft, broeden vaak nog langer op hun aankoop. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat de gebruiker je aanbieding onthoudt en dat je hem minstens een week van tevoren aan de aangekondigde aanbieding moet herinneren.

Werf nieuwe klanten

Promotie- en feestdagen zijn het uitgelezen moment om nieuwe klanten te werven. Zoals gezegd zijn er veel klanten die maanden – en soms zelfs hele seizoenen – wachten voordat ze hun eerste aankoop doen. Door deze klanten op de kortingsdag voor het eerst te converteren, heb je grote kans dat je er zojuist een nieuwe loyale klant bij hebt gekregen. Sommige marketeers krijgen het voor elkaar om tijdens kortingsdagen zo veel nieuwe klanten te converteren dat zij 30 procent van het gehele conversieratio beslaan. Wil je dat bereiken? Draai dan campagnes waarbij je gaat voor een groter bereik dan normaal. Ook retargeting kan uitkomst bieden. Bij omvangrijkere webshops is het gebruikersbestand groot en is het mogelijk om verschillende retargeting-scenario’s te creëren door je te richten op zowel recente bezoekers als bezoekers die de webshop langer geleden bezocht hebben. Als je prioriteit ligt bij het werven van nieuwe klanten, is het slim om tot 20 procent van het retargeting-budget te reserveren voor re-engagement.

Door te investeren in je promotiecampagnes en door retargeting op de juiste manier in te zetten, bereik je je bestaande klanten, verhoog je het aantal conversies én vergroot je de kans op nieuwe klanten. Nog even geen tijd dus voor marketeers om achterover te leunen, maar de hoogste tijd juist om nog even dat eindsprintje te trekken naar het einde van het jaar in aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis.

Tomasz Hada is business development director Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland & Benelux bij marketingtechnologiebedrijf RTB House.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie