Naar inhoud

Medewerker wil vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid

Wat maakt een werkgever aantrekkelijk? Vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid, aldus het overgrote deel (70%) van de medewerkers. Aandacht voor de cultuur en sfeer van een organisatie komt met 39 procent op een tweede plek, gevolgd door ontwikkelmogelijkheden (38%). 23 procent vindt boven-marktconforme arbeidsvoorwaarden aanlokkelijk. Stel werkgevers dezelfde vraag en het antwoord komt niet altijd overeen met de wensen van de kandidaat.

Werkgevers binnen het midden- en kleinbedrijf hebben beter in kaart wat hen aantrekkelijk maakt dan werkgevers in het grootbedrijf. Dit blijkt uit de 'HR Monitor 2018', voorheen de ‘MKB Marktmonitor”. Aan het onderliggende onderzoek hebben ruim 2.100 werkgevers en 2.300 werknemers uit het mkb en grootbedrijf meegewerkt. Dit arbeidsmarktonderzoek is uitgevoerd door van HR-dienstverlener Unique en het onderzoeksbureau Motivaction.

Lang leve het mkb

Door de krapte op de arbeidsmarkt staan werkgevers te springen om gekwalificeerd personeel. Om deze nieuwe werknemers te vinden, moeten zij goed inspelen op de behoefte van de kandidaat. 57 procent van het grootbedrijf denkt echter dat het bieden van ontwikkelmogelijkheden de organisatie het meest aantrekkelijk maakt. Met meer dan 10 procentpunten verschil komt vrijheid op de tweede plaats (46%). Werkgevers binnen het mkb lijken hun kandidaten beter te kennen. 65 procent denkt door het geven van vrijheid een aantrekkelijke werkgever te zijn. Aandacht voor cultuur (50%) en het bieden van ontwikkelmogelijkheden (43%) volgen. Dit sluit aan bij de wensen van werknemers en potentiële werknemers.

Luisteren naar de kandidaten

“De arbeidsmarkt is krap en daardoor is het meer dan ooit van belang om naar de kandidaten te luisteren”, stelt Marion van Happen, algemeen directeur bij Unique. “Toch hebben werkgevers en kandidaten vaak een andere visie op aantrekkelijk werkgeverschap. Grijp nu je kans en onderzoek de mogelijkheden om werknemers meer vrijheid te bieden. Want dat is waar zij naar verlangen. Door goed te luisteren naar kandidaten en hen te bieden wat hen aanspreekt, kun je het verschil maken en talent naar je toe trekken en behouden.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Unique.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie