Naar inhoud

Medewerkers nauwelijks betrokken bij digitale transformaties

Hoewel organisaties wereldwijd hun investeringen in de digitale transformatie momenteel verdubbelen, worden medewerkers veelal niet meegenomen in het proces. Dat gebeurt terwijl 95 procent van de werknemers juist meer betrokken wil worden bij die digitalisering. Bijna de helft (44%) geeft aan gewoon niet te weten op welke wijze hulp kan worden geboden. Dit werkt niet alleen ontmoedigend voor sommige personeelsleden, want het kan ook het tempo van een succesvolle invoering van de digitale transitie vertragen.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Four Insights on the Culture of Digital Transformation Today – Key insights on creating a culture of transformation that strengthens and reinforces an organization’s business agility through people, process, and technology’ van softwareleverancier Pegasystems, kortweg Pega. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder leidinggevenden, technologieleiders en medewerkers van meer dan 500 ondernemingen in Noord-Amerika en Europa over de rol die de organisatiecultuur speelt bij het stimuleren van het succes van de digitale transformatie, dat is uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau Futurum Research.

Digitale transformatie

Terwijl organisaties in de nasleep van de COVID-19-pandemie het tempo van de invoering van de digitale transformatie flink opvoeren, blijkt uit het onderzoek dat veel werknemers graag deel willen uitmaken van de oplossing. Maar ondanks dit enthousiasme geeft slechtst 10 procent van de medewerkers aan echt te weten hoe werkelijk een bijdrage kan worden geleverd aan die transitie in zijn organisatie. Opvallend is dat er ook aan de top nog steeds verwarring bestaat. 14 procent van de chief executive officers geeft namelijk aan niet te weten hoe kan worden ingestapt.

Organisatiestructuur

Het onderzoek geeft drie aanvullende inzichten over hoe de digitale transformatie meer verweven kan worden met de structuur van de organisatie:

  • Een holistische aanpak van de belemmeringen is nodig voor succes

Een meerderheid van de beslissers vindt dat het verbeteren van de klantbeleving (68%) de belangrijkste drijfveer is voor de digitale transformatie, op de voet gevolgd door het automatiseren van bestaande processen (67%) en het verbeteren of bijwerken van processen (65%). Hoewel de meesten uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen hebben, kent de weg ernaartoe een grote verscheidenheid aan obstakels, zoals een gebrek aan adequate skills (42%), samenwerking met partners (36%) en budget (36%). Dit soort operationele problemen vraagt om een holistische aanpak voor een succesvolle invoering van de digitale transformatie op grote schaal – te beginnen met de training van medewerkers of het inhuren van mensen met de juiste skills.

  • Effectief leiderschap in de digitale transformatie stimuleert de top-downresultaten

Wie neemt de leiding in digitaliseringsprojecten? Slechts 18 procent van de respondenten denkt de chief executive officer, 47 procent opteert voor de chief technology officer of de chief information officer. Werknemers die de chief executive officer al de leider van de digitale transformatie noemen, staan positiever ten opzichte van die transitie. Dit kan helpen bij het opbouwen van een sterkere cultuur voor die digitalisering. Zo verwacht 67 procent van de respondenten uit organisaties met een door de chief executive officer digitale transformatie zeer effectief te zijn in technologisch leiderschap, vergeleken met slechts 51 procent bij organisaties waar deze transitie door de chief information officer wordt geleid en 34 procent wanneer de chief technology officer die digitalisering leidt.

  • De digitale transformatie is een reis waarbij niemand kan achterblijven

Belangrijk is dat het management van een organisatie de juiste manieren vindt om alle medewerkers bij het traject van de digitale transformatie te betrekken, zodat zij zich onderdeel voelen van het resultaat. Voorbeelden die in het onderzoek worden genoemd, zijn collega’s helpen bij het trainen in de toepassing van nieuwe technologie (50%), openstaan voor het gebruik van nieuwe tools (40%) en positiviteit uiten over de digitale transformatie (35%). Een bredere participatie van werknemers zorgt ervoor dat de cultuur rondom de digitale transformatie doordringt binnen een organisatie, zodat die medewerkers uiteindelijk hun klanten beter van dienst kunnen zijn.

Onzekerheid en ontwrichting

“Nu de pandemie nog steeds grote onzekerheid en ontwrichting veroorzaakt, moeten organisaties elk aspect van de digitale transformatie onderzoeken om ervoor te zorgen dat ze de concurrentie voor kunnen blijven”, stelt Shelly Kramer, founding partner & senior analyst bij Futurum Research. “De cultuur blijkt een belangrijk aspect van de digitale transformatie, een facet dat vaak over het hoofd wordt gezien. Ons onderzoek toont aan dat de betrokkenheid van werknemers direct vanaf de start voorop moet staan om succes op de lange termijn te garanderen. Een verandering is succesvoller wanneer werknemers op elk niveau zich onderdeel voelen van het proces en niet alleen de top van een organisatie.”

Cultuur én technologie

“Een digitale transformatie gaat zowel over de cultuur als over de technologie. Het is daarom essentieel dat medewerkers zich betrokken voelen bij het proces”, duidt Don Schuerman, chief technology officer bij Pegasystems. “In organisaties moet prioriteit worden gegeven aan de tools en processen die operationele silo's doorbreken en nauwere samenwerking bevorderen om ervoor te zorgen dat alle werknemers aan boord zijn op deze kritische reis.”

Wil je meer weten over een succesvolle uitvoering van de digitale transformatie? Luister dan naar een replay van het gesprek tussen Shelly Kramer en Don Schuerman van woensdag 9 december 2020 over het onderzoek.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie