Naar inhoud

Medewerkers nog nauwelijks ingezet als merkambassadeurs

Medewerkers willen wel, maar worden nog te weinig door hun werkgevers gestimuleerd om zich op te werpen als merkambassadeurs via hun persoonlijke social media. En dat is zonde, want juist medewerkers kunnen als ambassadeur een positieve bijdrage leveren aan de reputatie van een bedrijf. Organisaties blijven evenwel achter met het bieden van een eenduidige boodschap, relevante content en een motiveringsprogramma.

Employee advocacy

Dat blijkt uit onderzoek van PR-bureau LEWIS onder ruim 1.000 kenniswerkers wereldwijd. De onderzoeksresultaten zijn samengebracht in het rapport ‘Employee Activate’. De studie laat een interessante tegenstelling zien. De helft van de onderzochte medewerkers geeft aan niet deel te nemen aan een employee advocacy-programma, dat als doel heeft om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Tegelijkertijd blijkt dat de meerderheid van de medewerkers bij deze bedrijven juist wel behoefte heeft aan een dergelijk programma (52%).

Motiveringsprogramma

“Bedrijven laten hier dus kansen liggen”, stelt Freek Janssen, head of content EMEA bij LEWIS. “De meerderheid van de ondervraagde medewerkers (60%) gelooft namelijk dat een motiveringsprogramma ervoor zorgt dat de betrokkenheid toeneemt. Ook is ruim de helft (52%) van de ondervraagden bereid content, zoals posts voor social media of blogs, te creëren voor hun werkgever als hen dat gevraagd wordt.”

Inzet social media

Het verbieden van social media is funest voor de betrokkenheid van medewerkers, en toch laat het onderzoek zien dat de helft van de medewerkers geen gebruik mag maken van een sociaal medium onder werktijd. “Gebruik van social media toelaten onder werktijd zou de eerste stap zijn voor werkgevers, maar daarmee creëer je nog niet direct ambassadeurs”, zegt Janssen.

Trots op het bedrijf

Toch is de stap naar het creëren van ware ambassadeurs minder groot dan op het eerste gezicht lijkt, want uit het onderzoek blijkt ook dat driekwart van de medewerkers (73%) bereid is om persoonlijke social media in te zetten voor werk. De belangrijkste redenen hiervoor zijn een gevoel van trots voor het bedrijf waarvoor ze werken (54%) en de behoefte om een ambassadeur te zijn voor de organisatie (37%).

Gemeenschappelijke waarden

Het derde punt wat merkambassadeurschap in de weg zit, is het feit dat zes op de tien medewerkers aparte accounts op social media gebruiken voor persoonlijk en zakelijk gebruik. De belangrijkste reden hiervoor is dat zij van mening zijn dat hun persoonlijke overtuigingen afwijken van die van het bedrijf waarvoor ze werken. Freek Janssen: “Het ontwikkelen van gemeenschappelijke waarden en boodschappen kan helpen om dit probleem te voorkomen.”

Medewerkersbetrokkenheid

Tot slot staan in het rapport ook een aantal praktische tips voor bedrijven die willen werken aan medewerkersbetrokkenheid. Zo is gekeken naar wat medewerkers zoal graag delen via social media. Nieuwsgerelateerde content is het meest populair (59%), gevolgd door video- en fotomateriaal (56%) en HR-updates (31%). Verder geeft 60 procent aan dat werkgevers hun fotografie moeten verbeteren en 46 procent beveelt meer gebruik van video’s aan. Ook het krijgen van een beloning (46%) of een training voor social media voor het bedrijf (41%) kan het ambassadeurschap een impuls geven.


Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van LEWIS.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie