Naar inhoud

Medewerkers onbeperkt verlof verlenen loont

Dat het digitale tijdperk een andere manier van leidinggeven vraagt, wordt door weinig mensen in twijfel getrokken. De kennis ligt immers meer en meer op de werkvloer en oudere medewerkers leren zeker zo veel van jongere medewerkers als andersom. Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn kernwoorden van een hedendaagse managementstijl. Tot het op verlof aankomt, want de aloude verlofkaart is nog springlevend. Toch misbruiken werknemers die zelf mogen bepalen hoeveel vrije dagen ze opnemen dat vertrouwen niet.

Aanbod onbeperkt verlof

Dit is de belangrijkste conclusie van Bynder, dat begin 2016 de sprong waagde en als eerste Nederlandse bedrijf besloot om onbeperkt verlof aan te bieden. Er werd gemiddeld meer verlof opgenomen en het ging het marketingsoftwarebedrijf voor de wind. Het bedrijf haalde met innovatieve marketingsoftware een investering van 20 miljoen euro binnen. Daarnaast is de internationale positie verder versterkt met nieuwe kantoren en bleek de organisatie het snelst groeiende softwarebedrijf van Nederland.

Goede bedrijfsresultaten

“Juist te midden van al die drukte blijkt onbeperkt verlof een goede zet te zijn geweest”, stelt Chris Hall, CEO en oprichter van Bynder. “De belangrijkste reden om onbeperkt verlof in te voeren was dat we wilden dat onze mensen voldoende rust zouden nemen. We wilden een duidelijk signaal afgeven, zodat niemand zich beperkt zou voelen. Daarom zijn we heel blij om te zien dat er afgelopen jaar gemiddeld ook daadwerkelijk meer vrije dagen zijn opgenomen.”

Geen sprake van misbruik

Ook andere Nederlandse bedrijven zijn nieuwsgierig naar het beleid. Een van de meest gestelde vragen is of er geen misbruik van de regeling wordt gemaakt. “Het mooie is dat je hier geen misbruik van kán maken”, aldus Hall. “Het is juist onze bedoeling dat mensen meer vrij nemen en daar doen we dan ook zeker niet moeilijk over. In de praktijk zien we nu dat het allemaal zo’n vaart niet loopt, de uitschieters liggen rond een maand. Medewerkers nemen hun verantwoordelijkheid en denken ook in het bedrijfsbelang.”

Eigen verantwoordelijkheid loont

“Werknemers hebben een groot gevoel voor verantwoordelijkheid”, zegt Hall. “En het loont om ze dan ook daadwerkelijk die verantwoordelijkheid te geven. Kijk naar Netflix, waar ze heel bewust hebben gezegd dat er geen officieel kledingbeleid is. Het is niet alsof mensen dan vervolgens naakt naar kantoor komen. Wij kunnen onze mensen met een gerust hart deze vrijheid geven. Iedereen is in staat om zijn gezonde verstand te gebruiken. Dat blijkt in de praktijk. We willen dat iedereen zich goed voelt. We zullen hier dan ook zeker mee door gaan. En hopelijk volgen andere bedrijven ons voorbeeld.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie