Naar inhoud

Medewerkers staan er vaak alleen voor in de vakantieperiode

Niet alleen aan de hoge temperaturen merk je dat de zomer nu echt begonnen is in Nederland. Ook op de werkvloer zie je aan de ongebruikelijke rust voor de koffieautomaat dat dit voor Nederlanders dé periode is om verlof op te nemen. Dat heeft invloed op de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden. Maar liefst 19 procent van de Nederlandse werknemers zegt dat er geen collega is om werkzaamheden over te nemen tijdens vakanties of periodes van extreme drukte.

Collega’s zijn te druk met hun eigen taken en kunnen er geen extra werk bij hebben. 11 procent van werkend Nederland geeft aan dat er simpelweg niemand is in de organisatie om de taken over te nemen. Deze groep mensen is de enige binnen het bedrijf die het werk kan uitvoeren. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.019 Nederlanders van Protime, aanbieder van in oplossingen voor workforce management. In de onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport '4 keer tijd voor goed HR-beleid: collegialiteit'.

Zonder zorgen op vakantie

Gelukkig staat er voor veel werknemers (38%) wel altijd iemand klaar om te helpen in een periode van drukte of verlof. In bijna een derde van de gevallen (32%) wijst de manager iemand aan om de werkzaamheden over te nemen. De werknemers van deze bedrijven kunnen zonder zorgen enkele dagen of een langere periode vrij nemen.

Elkaar uit de brand helpen

“Vakantie, het is een periode om tot rust te komen, terwijl de achterblijvers worden geconfronteerd met extra werk”, duidt Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland. “Maar als er niemand is die je taken overneemt, ga je ook niet met een gerust hart op vakantie. Ik geloof dat collega’s zeker bereid zijn om elkaar uit de brand te helpen als het werk zich opstapelt.”

Goede planning en kennisborging

“Daar moet echter wel de ruimte voor zijn. Dit valt of staat met een goede planning en kennisborging. In de ideale situatie is er extra tijd om collega’s te helpen wanneer dat nodig is en om te zorgen dat zij probleemloos op vakantie kunnen. Het goed documenteren van de aanwezige kennis en de voortgang van werkzaamheden is belangrijk om zaken over te kunnen nemen. Als dat op orde is, kan iedereen er zonder zorgen tussenuit.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie