Naar inhoud

MediaMarkt integreert online en offline winkelervaring

MediaMarkt opent deze week een compleet heringerichte winkel in het centrum van Eindhoven. In de nieuwe conceptstore komen innovatie, winkelbeleving, service, online en offline samen in een totaal nieuwe winkelwereld. De aanbieder van consumentenelektronica beoogt met de nieuwe winkelopzet nog meer dé plek te zijn om inspiratie op te doen en vooral plezier te hebben terwijl je de nieuwste elektronicaproducten kunt bekijken en proberen, zowel fysiek als online.

Ultieme winkelbeleving

Of het nu gaat om kookworkshops, demonstraties over de mogelijkheden van 3D-printing of de laatste tips van de beste gamers: de nieuwe generatie winkels van de winkelketen geven klanten de ultieme winkelbeleving. De nieuwste serviceconcepten spelen een prominente rol in de nieuwe winkelopzet. De SmartBar staat bijvoorbeeld in direct contact met het repaircenter, zodat klanten snel en goed geholpen worden.

Online 360⁰ shoppen

De integratie van online en offline shopping brengt een nieuwe dimensie in het nieuwe winkelconcept. Klanten kunnen de winkel voortaan ook virtueel bezoeken om zich te oriënteren en online content tot zich te nemen, zoals productvideo’s of gebruikerservaringen. Elke twee weken wordt de winkel helemaal opnieuw in beeld gebracht. Online bezoekers kunnen zich daardoor in een virtuele 360⁰ omgeving oriënteren op het actuele aanbod van content en producten en de producten ook meteen bestellen.

Online in fysieke omgeving

Anderzijds brengt de speciale Storemode-app online shoppen naar de winkelvloer. Productreviews en productvergelijkingen die je bij een online aankoop helpen tot het maken van de juiste productkeuze, zijn door deze app en instore technologie nu ook direct in de winkel beschikbaar. Reviews checken, soortgelijke producten vergelijken, specificaties opvragen: de voordelen van online shoppen komen dankzij de app terug op de winkelvloer. Door de barcode van een product te scannen zie je direct alle relevante informatie op je telefoon. De grens tussen online en fysiek winkelen verdwijnt daarmee, waardoor je alle voordelen van beide werelden tot je kan nemen.

Winkelen van de toekomst

“Met dit concept verleggen wij de grenzen van retail en presenteren de blauwdruk voor het winkelen van de toekomst. Social shopping komt tot leven in Eindhoven”, zegt Gordon Scholz, CEO van MediaMarkt Nederland. “Winkelbeleving komt zowel online als offline tot uiting. Aanbod, service en innovatie komen er samen, waardoor we onze rol als retailer verder onderstrepen.”

Paviljoenen tonen toekomst

Nieuwe elementen zoals het MediaMarkt Innovatie Lab krijgen een vaste plek in de nieuwe winkelopzet. Dit winkelonderdeel biedt letterlijk een podium aan veelbelovende start-ups, crowdfunding-campagnes en kennisinstellingen. Consumenten maken daardoor op een heel directe wijze kennis met de toekomst, terwijl innovators hun producten kunnen voorleggen aan het winkelend publiek. De producten zijn geselecteerd in vijf verschillende thema’s, overeenkomstig met de paviljoenen in de winkel, te weten ‘Active’, ‘Health’, ‘Gaming’, ‘Smart Home’ en ‘Mobile’.

Innovatieplatform voor retail

In de verschillende paviljoenen staan maandelijks vijf producten, prototypes en ideeën centraal die nog niet op de markt zijn, maar wel de potentie hebben een grote bijdrage te leveren aan de toekomst van de consumentenelektronica. Het MediaMarkt Innovatie Lab is daarmee hét innovatiepodium in de retail.

Indoor positioneringssysteem

Klanten van het filiaal in Eindhoven vinden de gewenste producten nu nog sneller door de introductie van de app ‘Store Guide’, die het zeer nauwkeurige indoor positioneringssysteem van Philips Lighting gebruikt. Door middel van modulatie van licht geeft elk LED-armatuur in de winkel een unieke code door aan de smartphone van de klant. Zo kunnen klanten met hun smartphone producten selecteren en deze via ‘indoor navigatie’ snel en gemakkelijk vinden in de winkel.

Fotocredits: Johan Bertels Fotografie

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie