Naar inhoud

Mediawijsheid onder 50-plussers afgelopen jaren toegenomen

50-plussers ervaren het internet als onveiliger dan vijf jaar geleden, maar zijn ook beter op de hoogte van de risico’s. Steeds vaker treffen senioren maatregelen om hun online privacy te beschermen. Hoewel 56 procent van hen het internet in z’n algemeen als onveiliger ervaart dan vijf jaar geleden, lijken de zorgen om persoonlijk slachtoffer te worden van een hack of identiteitsfraude afgenomen ten opzichte van een jaar geleden. Zo is 39 procent van de senioren nu (zeer) bezorgd over phishing – minder dan de 46 procent in 2017.

Bewust van gevaren

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Online veiligheid en privacy 2018’ onder 1.109 Nederlanders van 50 jaar en ouder, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van het platform Startpagina.nl. Ouderen vrezen vooral ransomware. Bijna de helft (49%) geeft aan hier ‘bezorgd’ of ‘zeer bezorgd’ over te zijn. Maar ook deze zorgen lijken afgenomen, in 2017 maakte 53 procent zich veel zorgen over ransomware.

Aandacht voor online veiligheid

Volgens Leon Dekker, woordvoerder van Startpagina.nl, is dit toe te schrijven aan de toegenomen aandacht voor online veiligheid: “Hierdoor zien we dat senioren zich meer bewust zijn van de gevaren online. Dit zorgt enerzijds voor een perceptie van onveilig internet, maar leidt er tegelijkertijd toe dat ouderen maatregelen nemen. Dat is positief. Senioren anno nu klikken niet zo snel op een link in een verdachte e-mail.”

Steeds mediawijzer

Ruim 6 op de 10 ouderen (62%) zegt nu te weten hoe ze een veilige website kunnen herkennen. Een jaar geleden was dit nog 55 procent. Ook weten senioren beter dan vorig jaar waar ze aangifte kunnen doen voor internetcriminaliteit: een groei van 37 procent naar 41 procent. “Dit alles wijst erop dat oudere Nederlanders steeds mediawijzer worden”, aldus Dekker.

Consumentenbond belangrijk

Wat veiligheid betreft, laten ouderen zich vooral voorlichten door consumentenorganisaties als de Consumentenbond (35%), hun kinderen (29%), de overheid (25%) en kranten en magazines (24%). Opvallend is dat hoogopgeleide senioren vooral leunen op de Consumentenbond en kranten, terwijl laagopgeleiden voornamelijk hun kinderen inschakelen voor voorlichting.

Betere bescherming gegevens

Hoewel ouderen steeds beter weten hoe ze hun gegevens online moeten beschermen, gaat nog niet alles van een leien dakje. Zo accepteert 63 procent van de senioren regelmatig of altijd algemene voorwaarden online zonder die te lezen. Slechts 34 procent zegt regelmatig zijn wachtwoorden te veranderen. Dekker: “Het gaat de goede kant op, maar we zijn er nog niet.”

Positief over de AVG

50-plussers zijn positief over de aangescherpte Europese privacywetgeving (AVG) die per 25 mei 2018 ingaat. Meer dan de helft (54%) is blij met de nieuwe verordening en denkt dat dit misbruik van persoonsgegevens gaat tegenhouden. Wel tonen hoogopgeleiden zich een stuk sceptischer dan laagopgeleiden. Van de eerste groep is 37 procent positief over de wet, van de tweede groep is dat maar liefst 63 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie