Naar inhoud

Mediawoordvoering duidelijk en simpel gemaakt voor iedereen

Iedereen krijgt wel eens te maken met de media. Niet alleen professionele woordvoerders, maar bijvoorbeeld ook directeuren, marketeers, politici, sporters of artsen. Woordvoering is zeker niet ieders favoriete bezigheid. En soms is er zelfs ‘angst’ voor journalisten. Natuurlijk zijn zij de waakhond van de samenleving en doen ze alles voor die ene nieuwsscoop. Dat is logisch, want dat is immers hun werk. Maar er is ook een wederzijdse afhankelijkheid. Media zijn namelijk afhankelijk van jou omdat zij nieuws nodig hebben. En jij wil graag jouw verhaal kwijt, waarmee je de beeldvorming wil beïnvloeden van jezelf of jouw organisatie. De media zijn de snelste weg naar de omgeving. Bovendien beschouwt het publiek de journalistieke kolommen nog altijd als geloofwaardig en betrouwbaar.

Nieuwsbron

Journalisten zijn dus de nieuwsbron voor het publiek. Daarnaast spelen zij met hun informatie vaak een rol in het aanjagen van een oplossing of dragen zij bij aan de publieke veiligheid, bijvoorbeeld bij een crisis. Kortom, journalisten hebben een cruciale positie in onze samenleving. Beschouw ze dus als je vrienden en bouw actief een relatie op met de voor jou belangrijke media. Respect voor de rol van journalist is daarbij randvoorwaarde. Net als de gedragsregels die altijd gelden in relaties. Guy Kawasaki zegt het heel treffend in zijn boek ‘Enchantment’: “Be a Mensch.” Wees eerlijk, open en transparant, dan volgt de relatie vanzelf.

Zorg er bovendien voor dat je woordvoering professioneel benadert en dat je je goed voorbereidt. Anders loop je risico’s of mis je kansen. Daarbij gaat het vooral om een zorgvuldige afweging of en hoe je meewerkt aan een interview, de voorbereiding van de boodschappen en het zelf leren regisseren van de gesprekken met media. Hierna gaan we dieper in op de vraag of je meewerkt of niet aan interviews.

Meewerken of niet?

De boodschap ‘geen commentaar’ is eigenlijk geen optie, maar je hoeft ook niet altijd zomaar mee te werken aan een interview. Belangrijk is dat je bewuste keuzes maakt en garanties op regie inbouwt voor jezelf. Die vergroten de kansen op succes.

Om te bepalen of je wel of niet mee moet werken aan een aanvraag, kun je (je)zelf de volgende vragen stellen:

  • Welk medium is het en bereik ik daarmee mijn doelgroep?
  • Wat is het doel van het interview en wil ik daaraan meewerken?
  • Gaat dit verhaal echt over mij of mijn organisatie?
  • Gaat dit kansen geven om te ‘scoren’? Of heb ik alleen maar wat te verliezen?
  • Ben ik in staat om te voldoen aan het verzoek binnen de gestelde deadline?
  • Wat is het doel van de journalist met het verhaal? Is het een open gesprek of slechts bedoeld om een stelling bevestigd te krijgen?
  • Wat is de setting van het interview? Wie worden nog meer gevraagd, wie zitten er aan tafel? Welke filmpjes worden vertoond?
  • Wat zijn de vraagpunten? En wat is mijn antwoord daarop?
  • Is het live of opgenomen en dus gemonteerd? Live optredens hebben het voordeel dat er niet in de opnamen wordt gesneden en dat je regie kunt voeren door de eigen aanwezigheid.
  • Wie is de doelgroep voor dit medium en hoe relevant zijn zij voor mij?
  • Ben ik de geschikte woordvoerder voor dit interview?
  • Wat wordt mijn verhaal en wat is mijn kernboodschap?
  • Krijg ik het verhaal nog te zien voordat het gepubliceerd wordt?

Als je er na het beantwoorden van deze vragen nog niet uit bent, kun je bij anderen te rade gaan voor je een besluit neemt. Heeft jouw bedrijf intern een media-adviseur of woordvoerder, betrek die dan bij de afweging. Of raadpleeg een externe expert op het gebied van mediatraining of reputatiemanagement. Hun professionele adviezen helpen je mening te vormen. Bovendien kun je, wanneer je besluit aan het interview mee te werken, deze expert ook betrekken bij de voorbereiding.

Ga in mediarelaties uit van de principes die je ook normaal in het omgaan met jouw omgeving toepast. Maar realiseer je wel dat je te maken hebt met een journalist en de zoektocht naar nieuws altijd doorgaat. Wil je iets niet in de pers hebben, moet je het dus ook niet zeggen. Het interview met een journalist start bij de ontvangst van de journalist en eindigt pas als je weer vertrokken bent. Alles wat je tussen die twee momenten vertelt is ‘publiek’.

Je hebt ook rechten

Journalisten hebben de plicht om hun artikelen zorgvuldig te schrijven. Daarop wordt toegezien door de Raad voor de Journalistiek. Alleen zijn niet alle media daarbij aangesloten. Het feit dat journalisten plichten hebben, houdt in dat jij ook rechten hebt. Vaak moet je daar wel zelf voor opkomen. Zoals geschetst heb je het recht om wel of niet aan een interview deel te nemen en om te weten hoe het interview vorm krijgt. Zorg ervoor dat je voorafgaand aan een interview duidelijke afspraken maakt over de wijze waarop je wilt meewerken. Dus waar en hoe het plaatsvindt, wie de interviewer zal zijn, welke vraagpunten aan bod komen en wat de context zal zijn. Je kunt invloed uitoefenen op de lengte van het interview en je hebt het recht om zelf het interview te sturen in de richting die jij graag wenst. Ook heb je het recht om soms geen antwoord te geven op een vraag, maar licht dan wel de redenen daarvoor toe. Bij gedrukte media kun je eisen dat je inzage krijgt in het artikel voor publicatie.

Voor de nieuwe wereld van de media, waarin onder meer bloggers en vloggers een belangrijke rol spelen, is er eigenlijk geen bescherming voor de geïnterviewde. Weet dus waaraan je begint, maak zelf goede afspraken en zoek desnoods achteraf de bescherming via de rechter.

De auteur is eigenaar van Virtus Communications, een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Daarnaast is hij een van de docenten van de postdoctorale opleiding 'Online communicatiestrategie & leiderschap' van Beeckestijn Business School. In zijn nieuwe boek 'Mediatraining voor Iedereen' geeft hij 46 praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met journalisten. Het is een praktisch hulpmiddel bij de voorbereiding van interviews. Dit boek is eigenlijk jouw persoonlijke mediatrainer.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie