Naar inhoud

Meer aandacht voor wc-rollen dan vertrouwelijke informatie

Kantoormedewerkers worden vaker aangesproken op huishoudelijke taken dan gedrag omtrent vertrouwelijke informatie. Slechts 6 procent is het afgelopen jaar aangesproken op onzorgvuldige omgang met vertrouwelijke informatie, terwijl 40 procent weleens papieren documenten laat slingeren. Er was daarentegen wel commentaar op huishoudelijke taken en collegialiteit (21%), zoals het vervangen van de wc-rol en koffie halen voor collega’s.

Geen verantwoordelijkheidsgevoel

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Een inleiding op AVG’ van Fellowes, een aanbieder van kantooroplossingen. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder meer dan 1.000 kantoormedewerkers. Uit de studie blijkt dat niemand de verantwoordelijkheid neemt voor de handhaving van veilige omgang met vertrouwelijke documenten.

Aanspreken collega’s

Werknemers worden het vaakst aangesproken door de directie of leidinggevende (12%), of een directe collega (12%). De officemanager is verantwoordelijk voor 4 procent van het commentaar. In de bouwsector, financiële dienstverlening en de zorg wordt kantoorpersoneel het vaakst op de vingers getikt. Bedrijven in de horeca, retail, zakelijke dienstverlening en overheid zijn het minst kritisch.

Vertrouwelijke informatie

“Er zou veel meer aandacht moeten zijn voor de omgang met vertrouwelijke informatie”, zegt Andrea Cantong, marketingmanager bij Fellowes. “Met de naderende AVG wordt er veel gesproken over online beveiliging van vertrouwelijke informatie tegen hacks en cybercrime. Papieren documenten worden echter vaak vergeten, want men is zich er niet van bewust dat hier veel gevaar schuilt.”

Risico datalekken

“Er zijn simpele oplossingen voor slimmere omgang met gevoelige documenten”, aldus Cantong. “Zo zou papier versnipperen een vaste gewoonte moeten zijn. Creëer bewustwording onder kantoorpersoneel en spreek hen aan op slordigheid. Anders loop je het risico slachtoffer te zijn van het volgende datalekschandaal.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Fellowes.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie