Naar inhoud

Meer beleving in de Nederlandse winkelstraten door horeca

Het economisch klimaat is voor de retailsector van groot belang. Het in 2014 ingezette economisch herstel heeft de laatste jaren dan ook geresulteerd in hogere verkopen voor winkeliers. De verwachting is dat de verkopen in de detailhandel blijven stijgen in 2017 en 2018. Toch bevinden winkeliers zich in een lastig klimaat met lage winstmarges. Het veranderde consumentengedrag, de toegenomen transparantie en de vergrijzing maken de concurrentie scherper. Al is er wel een positieve wending zichtbaar in de winkelstraten. Het toenemende aanbod van horeca maakt winkelgebieden aantrekkelijker, leidt tot meer beleving en zorgt voor minder leegstand.

Prognoses voor retailsector

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Prognoses Retail 2017-2018’ van ABN AMRO. De verkoopvolumes in de retailbranche zijn in 2016 met 1,4 procent gegroeid. De bank verwacht dat de verkopen in de retail 2017 en 2018 blijven groeien. Zij voorziet in 2017 een groei van het volume met 1,5 procent en in 2018 met 1,3 procent. Bij onder andere supermarkten, kledingzaken en de online retail is groei te zien. Supermarkten zijn over een langere periode één van de best presterende sectoren in de retail. De verwachting is dat deze bedrijven in 2018 opnieuw groei zullen laten zien (+1,3%).

Verdere groei e-commerce

Ook de kledingbranche doet het goed. Zo stegen de verkoopvolumes van kledingzaken in het laatste kwartaal van 2016 met 9,1 procent. Voor 2017 wordt 1,7 procent volumegroei verwacht voor kledingwinkels. Verder zet de online retail haar opmars onverminderd voort. In 2016 steeg de omzet met maar liefst 18,6 procent en naar verwachting zet deze groei zich voort met 16 procent in 2017 en 15 procent in 2018.

Noodzaak voor innovatie

Het groeitempo voor de retailsector als geheel is echter wel beperkt, vanwege de grote uitdagingen die er bestaan. Zo waren er vorig jaar 23 procent minder passanten in de winkelstraat dan in 2006. Omdat er ook druk staat op de kasstromen in de retail, is er beperkte ruimte om te investeren en om noodzakelijk te innoveren voor veel retailers. Samenwerking kan hierbij uitkomst bieden.

Horeca versterkt winkelstraten

De leegstand in winkelstraten is in 2016 gedaald en dat is volgens de onderzoekers vooral te danken aan de horeca. Zo worden winkelgebieden meer bevolkt door lunchrooms, restaurants (inclusief combi's met bijvoorbeeld hotels), ijssalons, pannenkoekenhuizen en fastfood-gelegenheden. Doordat veel bestaande panden een horecabestemming hebben gekregen, daalde de leegstand in 2016 van 7,5 naar 7,25 procent.

Consumenten blijven verrassen

De onderzoekers verwachten dat de horeca in de winkelgebieden verder toeneemt in 2017. Horeca houdt een winkelgebied aantrekkelijk en beïnvloedt ook de individuele omzet van retailers positief. Om de consument te blijven verrassen, passen veel retailers hun winkelconcept aan de omgeving aan. Zo ontstaan kleinere winkellocaties in de steden die consumenten gemak bieden. In de food-retail versterken stadswinkels en hyperstores elkaar en worden foodservice-elementen in het winkelconcept geïntegreerd.

Meer beleving in winkelgebieden

Veel winkelstraten hebben volgens ABN AMRO wel degelijk toekomst. “Het is belangrijk dat winkelgebieden aantrekkelijk blijven en consumenten beleving bieden. Blurring en de combi tussen retail en horeca maken een winkelgebied sterker, maar dat geldt óók voor vormen van entertainment. Zo ontstaan bijvoorbeeld ook ‘escape rooms’ in winkelstraten. Winkelgebieden krijgen hierdoor een nieuwe functie als verblijfs- en belevingsplek”, vertelt Henk Hofstede, sectorbankier retail van ABN AMRO. “Winkelgebieden die hierop goed inspelen, kunnen het verschil maken. Een mix tussen retail en horeca is kansrijk, maar dit moet wel zo gebeuren dat voor zowel retailers als horecabedrijven voldoende ruimte overblijft om te ondernemen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie