Naar inhoud

Meer contact via vaste telefoonlijn tijdens de coronacrisis

Door de coronacrisis zitten veel mensen over de hele wereld al langere tijd in thuisquarantaine. Het is nu dus extra belangrijk om toch contact te houden met elkaar en videobellen via diensten als Skype of WhatsApp is daarom erg populair. Wereldwijd leven op dit moment ook veel ouderen geïsoleerd en voor hen is een telefoongesprek vaak het enige contact met de buitenwereld. Voor deze groep is het echter vaak lastig om te videobellen. Daarnaast beschikken zij niet altijd over een smartphone maar alleen over een vaste telefoonlijn, waardoor hun mogelijkheden beperkt zijn.

Het is dus niet vreemd dat Nederlanders momenteel vaker en langer bellen naar vaste telefoonlijnen. Dit blijkt ook uit de data van Talk360, een snelgroeiende Nederlandse start-up die wereldwijd bekend is door een app voor internationaal bellen. Vergeleken met de maand februari van 2020 ziet het bedrijf dat er nu maar liefst 62 procent meer gebeld wordt naar een vaste telefoonlijn. Een reden hiervoor is dat er op dit moment bijvoorbeeld vaker wordt gebeld naar oudere familieleden die niet altijd beschikken over een smartphone. Het totaal aantal belminuten naar vaste en mobiele telefoons is met 44 procent gestegen. Door de grote toename in het gebruik van de bel-app heeft de startende onderneming de afgelopen weken een aanzienlijke groei doorgemaakt. Daardoor is de omzet in drie maanden tijd verdubbeld.

Toegang tot het Internet

De start-up zag het afgelopen jaar al een groei in het aantal klanten en belminuten, maar tijdens de coronacrisis heeft deze trend zich versneld doorgezet. Een internetverbinding is voor veel mensen in de wereld heel normaal, maar nog steeds heeft 43 procent van de wereldbevolking – dat zijn 3,21 miljard mensen – geen internettoegang of een slechte verbinding. Een belangrijke reden hiervoor is het bereik. De kosten van de infrastructuur van een datanetwerk zijn erg hoog en ook het constant verhogen van de capaciteit – van 2G via 3G en 4G naar 5G – kost veel geld. Telecomproviders willen hier niet altijd voor betalen en voor consumenten is dat veelal kostbaar.

Belgedrag tijdens coronacrisis

Wereldwijd zitten op dit ogenblik veel mensen, waaronder talloze ouderen, thuis en soms is een telefoontje het enige contact met de buitenwereld. Het is dus juist nu extra belangrijk om met familie en vrienden in contact te blijven. Maar dit is lastig wanneer een familielid of vriend in het buitenland verblijft, geen internet heeft of alleen over een vaste telefoonlijn beschikt. Gratis alternatieven als Skype of WhatsApp zijn dan niet te gebruiken, maar met Talk360 is het wel mogelijk om naar een vaste telefoonlijn te bellen. Het is voor dit bedrijf dus geen verrassing dat er een grote piek te zien is in het aantal oproepen naar vaste telefoonnummers.

Bellen naar een vaste telefoonlijn

Daarnaast is er in de afgelopen maanden in de data duidelijk te zien wanneer een land op het punt stond te worden gesloten. Twee of drie dagen voor de sluiting waren er namelijk grote pieken in het aantal oproepen naar deze landen. Verder is de duur van de gesprekken gemiddeld 50 procent langer. Na de feitelijke sluiting van een land werd deze piek langzaamaan wat kleiner, maar over het algemeen bellen mensen nu nog steeds 25 procent meer naar een vaste telefoonlijn in vergelijking met vorig jaar.

Mensen met elkaar verbinden

“We krijgen veel positieve berichten van klanten dat in deze moeilijke tijd contact met bijvoorbeeld oudere familieleden in het buitenland zonder onze app niet mogelijk was geweest”, vertelt Hans Osnabrugge, chief executive officer bij Talk360. “Dergelijke berichten zijn mooi om te lezen en laten nog eens extra zien hoe fantastisch het is dat we mensen met onze app over de hele wereld met elkaar kunnen verbinden.”

Verschil in impact van de crisis

“We merken dat de impact van de huidige crisis niet in elke markt hetzelfde is. Zo heeft het kantoor in Zuid-Afrika het zwaar. In dat land is door de heftige lockdown de Zuid-Afrikaanse rand 25 procent minder waard geworden. Dat heeft grote invloed heeft op het leven aldaar en daarmee ook op het belgedrag. Toch hebben we besloten om in dat land niet te gaan voor winstoptimalisatie, maar om de lokale bevolking te steunen door de beltarieven zo laag mogelijk te houden. Bovendien is het ambassadeursprogramma – waarmee we ons inzetten om banen te creëren in lastige markten – nog steeds in volle gang.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie