Naar inhoud

Meer conversie en omzet in retail met een digitale betaalpas

Hoewel Nederland een voorloper is op het gebied van contactloos betalen, is het een van de weinige landen in Europa waar je met je Maestro-betaalpas alleen in een fysieke winkel kunt betalen. Bij betaaltechnologiebedrijf Mastercard zijn we samen met onze partners achter de schermen aan het werk om de betaalpas ook in dit land digitaal te maken. Hiermee kun je met je vertrouwde pinpas snel, gemakkelijk en veilig aankopen online doen. Dit biedt naast een verbeterde betaalervaring voor consumenten ook meer omzetkansen voor winkeliers.

Je kunt al langere tijd online via bijvoorbeeld iDEAL of QR-codes betalen, maar daar heb je met bijvoorbeeld een bank-app, random reader of biometrische authenticatiemethode meerdere clicks voor nodig. Met een digitale betaalpas kan het gros van die clicks verleden tijd zijn. Doordat consumenten hun betaalpas op kunnen slaan, kost het slechts één of twee clicks om een aankoop veilig te voltooien. Dit komt omdat zij geen bank en rekeningnummer meer hoeven te selecteren en omdat er soms geen authenticatie nodig is – zoals bij herhalingsaankopen of bij een klein bedrag. Door de betaalervaring online verder te verbeteren, biedt deze manier van betalen een oplossing voor zowel consumenten als winkeliers.

Werking digitale betaalpas

Consumenten kunnen hun fysieke betaalpas eenmalig toevoegen in hun eigen account bij een e-commercebedrijf, net zoals ze dat gewend zijn met een creditcard. Hierdoor hoef je niet bij elke nieuwe aankoop je betaalgegevens opnieuw in te voeren. Naast meer gemak, biedt de digitale betaalpas ook extra veiligheid. Een belangrijk onderdeel van de beveiliging is tokenization, waarbij het kaartnummer van de betaalpas wordt vervangen door een unieke security-token die wordt opgeslagen in een versleutelde database. Gaat het om een groot bedrag of wil een winkelier, bank of consument extra veiligheid garanderen, dan kan er gevraagd worden om een extra beveiligingscheck via de bank-app. Die consument wordt dan bijvoorbeeld gevraagd om de betaling goed te keuren met een pincode of vingerafdruk.

Frictieloze betaalervaring

De digitale betaalpas brengt de frictieloze betaalervaring zoals we die kennen van de creditcard – bekend van bijvoorbeeld Uber of Netflix – naar de betaalpas. Het verschil hierbij is dat de aankoop online direct van de betaalrekening wordt geboekt en dat de digitale betaalpas wereldwijd te gebruiken is. En omdat online shoppen steeds wereldwijder wordt, is het ook steeds belangrijker om consumenten een betaalproduct te bieden waarmee ze overal terecht kunnen. Dit is voor Nederlanders nieuw én heel handig.

Opbrengsten voor winkeliers

Als winkeliers hun betaalproces en de klantervaring efficiënter kunnen indelen, wordt het voor consumenten gemakkelijker om het betaalproces online te voltooien. Kortom, hoe minder clicks en betaaldrempels, des te meer conversie. Nog een voordeel is het potentiële bereik van de digitale betaalpas. In Nederland zijn er namelijk meer dan 30 miljoen betaalpassen in omloop. Het gros van de Nederlanders kan de digitale betaalpas gebruiken als deze betaalmethode overal geaccepteerd wordt en hun bank dit ook aanbiedt.

Een ander voordeel voor winkeliers is dat deze betaaltechniek een goed alternatief voor incasso’s kan zijn. De digitale betaalpas biedt hetzelfde gebruikersgemak als automatische incasso’s. Retailers krijgen echter een gegarandeerde betaling, waarbij ze geen risico lopen dat klanten zonder passende reden hun betalingen intrekken. Niet alleen de winkeliers, maar ook de consumenten zijn zo beschermd tegen frauduleuze betalingen. Consumenten kunnen namelijk wel een charge back aanvragen. Daarmee kan een transactie betwist worden en het betaalbedrag teruggevorderd worden als daar een goede reden voor is.

Daarnaast behoren de betalingen met de betaalpas in de Nederlandse fysieke winkel tot de meest kostenefficiënte betaaloplossingen ter wereld. Het is daarom niet ondenkbaar dat een vergelijkbaar model met aantrekkelijke tarieven online ook te verwachten is.

Digitale betaalpas

Gefaseerde uitrol

Banken krijgen de mogelijkheid om deze voor Nederland nieuwe functionaliteit aan te bieden aan hun klanten. Omdat Mastercard zelf geen kaarten uitgeeft, mogen de banken zelf bepalen wanneer ze dit doen. Het streven is dat we in dit land dit jaar al de eerste voorbeelden van de digitale betaalpas zien via een aantal pilots. Mijn verwachting is dat het snel kan gaan, want deze pas biedt nieuwe omzetkansen voor winkeliers en meer betaalgemak voor consumenten. Net als bij contactloos betalen wordt het betaalproces namelijk sneller, gemakkelijker en veiliger.

Hugo Reijkens is director digital payments bij betaaltechnologiebedrijf Mastercard Nederland.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie