Naar inhoud

Meer dan kwart van basisscholen bezit geen werkende website

De Cito-score is alweer een tijdje bekend. Achtstegroepers van de basisschool kunnen zich gaan richten op het voortgezet onderwijs. De rest van de leerlingen zit zeker niet in mindere spanning. Het overgangsrapport en de zomervakantie komen er natuurlijk aan. Om ouders voor te lichten over het zomerse programma en de eindejaarsactiviteiten, is het goed om informatie duidelijk op de website te zetten. Of om te kijken of die dag na Hemelvaart een vrije dag is. Maar meer dan een kwart van de basisscholen in Nederland heeft geen werkende webpagina.

Werkende website

Dit leert een onderzoek van Telefoonboek.nl, dat heeft uitgezocht hoeveel basisscholen een eigen webpagina hebben. In totaal werden er 7.084 basisscholen uit de openbare database onderzocht. Bij deze scholen werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij 5.197 basisscholen werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 73,4 procent. Dat wil zeggen dat 26,6 procent van de onderzochte scholen, concreet 1.887 gevallen, geen werkende website heeft. Hierbij wordt er soms wel een URL gevonden, maar werkt de site niet naar behoren.

Responsive website

De 5.197 scholen die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 46,3 procent van de onderzochte scholen werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 53,7 procent van de basisscholen de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op smartphone of tablet.

Persoonlijk contact

“Eigenlijk zou iedere basisschool een website moeten hebben”, stelt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. Hij benadrukt vooral het gemak van een website voor ouders. “Natuurlijk willen ouders zo veel mogelijk geïnformeerd worden door persoonlijk contact met de leerkracht, vooral als het gaat om de schoolresultaten van het kind. Maar het plaatsen van informatie over bijvoorbeeld ouderavonden of feestelijke bijeenkomsten op de website zorgt voor een hoop gemak bij zowel ouder als leerkracht.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie