Naar inhoud

Meer focus op ethisch leiderschap en minder op winst alleen

“In toenemende beseffen chief executive officers in Europa dat een organisatie tegenwoordig niet alleen meer kan worden geleid met een strikte focus op winst als dit ten koste gaat van de ethische normen en een waardige behandeling van mens en planeet. Het wordt namelijk steeds belangrijker dat eindverantwoordelijke directeuren een bedrijf of instelling managen op basis van transparantie en aandacht voor het grotere goed.”

Dat stelt Frederika Tielenius Kruythoeff, verantwoordelijke voor executive search bij Korn Ferry, naar aanleiding van een onderzoek van het managementadviesbureau onder 163 Europese CEO’s bij zowel private als beursgenoteerde ondernemingen naar de veranderende visie op leiderschap. Uit de studie blijkt dat een focus op ethisch en mensgericht leiderschap de nieuwe norm voor CEO’s is tegen 2025.

Roep om ethisch leiderschap

95 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan in de rol van chief executive officer een steeds grotere nadruk te leggen op ethisch leiderschap. Bijna alle respondenten zijn het ermee eens dat de focus van CEO's in 2025 is verschoven van één focus – winst – naar een drievoudig resultaat onder de streep, bestaande uit mens, planeet én winst.

Drijfveer voor toekomstig leiderschap

Uit het onderzoek blijkt dat de drijfveer om het verschil te maken het belangrijkste motief is voor de manier waarop de nieuwe generatie leiders zaken doet. Als het grootste obstakel voor het aankomend leiderschap wordt een tekort aan gekwalificeerd talent voor de realisatie van de visie genoemd. Daarnaast geloven de ondervraagde CEO's dat technologie de grootste invloed heeft op de toekomstige bedrijfsvoering, meer dan economische of politieke ontwikkelingen.

Purpose voorwaarde succes

Een gevoel van missie en het nastreven van een maatschappelijk doel – purpose – binnen een organisatie zijn volgens de onderzoekers de belangrijkste factoren voor het toekomstige succes van een CEO, gevolgd door flexibiliteit – agility – en het openstaan voor veranderingen. Ook het naleven van normen en waarden is een factor van belang.

Tip: Wil je leren hoe je klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Je leert hoe je een klantgerichte cultuur kunt creëren, meten en hierop bijsturen.
  • Naast de opleiding maak je een customer centric plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie