Naar inhoud

Meer smarthome-apparatuur door het noodgedwongen thuiswerken

Het is veelzeggend dat ‘anderhalvemetersamenleving’ door Nederlanders tot ‘Van Dale Woord van het Jaar 2020’ is gekozen. De hele top 3 bestaat zelfs uit woorden gerelateerd aan de COVID-19-pandemie. Op de tweede plaats staat namelijk ‘fabeltjesfuik’, een woord uit de koker van het team van het televisieprogramma ‘Zondag met Lubach’ waarmee een eenzijdige stroom aan nepnieuws op social media wordt aangeduid. En de derde plek wordt ingenomen door ‘viruswappie’.

Door de pandemie is het werken op afstand in Nederland explosief toegenomen. Het vele thuis zijn is vervolgens gepaard gegaan met een aanhoudende groei van de smarthome-industrie. Begin dit jaar is vastgesteld dat Nederlandse consumenten inmiddels voor 2,5 miljoen euro aan dergelijke apparaten in huis hebben. Dat is een groei van maar liefst 47 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat is gebleken uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope.

Gebruik smarthome-apparaten in Nederland

Maar waar investeren de werkende consumenten in Nederland nu precies in? Waarvoor smarthome-apparaten primair worden gebruikt en over welke merken zijn Nederlanders vooral tevreden zijn, heeft elektronicadistributeur reichelt elektronik laten onderzoeken door marktonderzoeksbureau OnePoll. De enquête onder 1.000 Nederlanders is uitgevoerd in november 2020.

Multimedia-apparatuur is met afstand de geliefdste toepassing op smarthome-gebied. Met 54 procent staan smart-tv's, spraakassistenten, audiosystemen en dergelijke op de eerste plaats, vóór verlichtingsregelingsapparatuur (52%). Daarmee richten bezitters van smarthome-apparaten zich vooral op entertainment en een sfeervolle verlichting binnenshuis.

Bijna de helft (49%) van respondenten geeft aan smarthome-apparaten te hebben waarmee ze controle hebben over de energie in de verschillende ruimtes. De vierde in de rij van geliefdste apparaten is beveiligingsapparatuur (45%). De aanschaf van slimme schoonmaakhulpen (31%) en binnenklimaatsystemen (31%) hebben een lagere prioriteit.

Prijs belangrijker dan privacy bij smarthome

De prijs is duidelijk het belangrijkste criterium bij het kopen van een slim apparaat voor het dagelijks leven. Zo geeft meer dan twee derde van de ondervraagden aan dat de prijs (67%) belangrijker is dan compatibiliteit met andere producten of systemen (54%). Nog eens 38 procent zegt zelfs dat van de aanschaf van een smarthome-apparaat is afgezien, omdat dat te duur is bevonden.

Daarnaast wordt voordat tot aanschaf wordt overgegaan, rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad van de installatie (50%) en de veiligheid plus dataprivacy (50%) die het apparaat biedt. Het criterium dat het apparaat meerwaarde biedt, staat met 48 procent op de vijfde plaats.

Topmerken voor entertainment en verlichting

Op het gebied van lichtbediening wint Philips – fabrikant van elektrische apparatuur met een rijke traditie – duidelijk. 71 procent geeft aan tevreden te zijn met Philips, bijna driekwart daarvan is zelfs zeer tevreden.

Op de tweede plaats staat meubelproducent IKEA, dat enkele jaren geleden ook de smarthome-markt heeft ontdekt. 60 procent van de ondervraagden is tevreden met de verlichtingsregelsystemen van het meubelconcern. Met name bij jongeren tot 35 jaar zijn de producten met hun Scandinavisch-minimalistische stijl geliefd, terwijl Philips het in alle leeftijdsgroepen goed doet.

Ook in de multimediasector zijn gevestigde fabrikanten geliefd. Hier springt met name Samsung eruit met 81 procent tevreden klanten, gevolgd door Sony (68%) en LG (60%). Het merk dat het onbekendst en minst gebruikt is in Nederland, is CHiQ. 49 procent van de ondervraagden geeft aan geen apparaten van CHiQ te kennen of gebruiken.

Ook als het gaat om de populairste spraakassistenten zijn er geen grote verrassingen. De duidelijke winnaar als het gaat om tevredenheid is de voice assistant van Google (72%) vóór Apple’s Siri (62%) en Alexa van Amazon (48%). Hier valt op dat 42 procent van de gebruikers aangeeft zeer tevreden te zijn. Bij Siri gaat het met 34 procent om slechts ruim een derde van de ondervraagden.

Uitschieters in concurrerende markt Nederland

De Nederlandse smarthome-markt kent op het gebied van beveiliging en smarthomesystemen veel concurrentie. Wat zijn de favoriete producten? Wat betreft de tevredenheid over beveiligingsapparatuur wordt duidelijk dat Ring (53%) – bekend van slimme deurbellen en verschillende beveiligingscamera’s – favoriet is onder Nederlandse consumenten. Dit merk ligt dan ook sterk voor op Somfy (39%) en Homematic IP (37%) als het gaat om tevredenheid.

Op de laatste en zevende plaats komt Reolink met 35 procent, wat goed aangeeft hoe dicht de verschillende merken bij elkaar zitten. Hetzelfde geldt voor de smarthome-systemen waarbij 47 procent aangeeft tevreden te zijn met Bosch Smart Home, wat een duidelijke voorsprong is op Homematic IP (40%) en FRITZ!DECT (39%). Ook hier is goed te zien dat de concurrentie vlak achter elkaar zit, waarbij Shelly (35%) eindigt op de laatste plaats.

De concurrentie is misschien wel het duidelijkst bij binnenklimaatsystemen en slimme schakelactoren. Waar 40 procent tevreden is met Homematic IP als binnenklimaatsysteem – eindigend op de eerste plaats – geeft 37 procent aan tevreden te zijn met EDIMAX, het merk dat eindigt op de laatste plek. Het verschil tussen de eerste en laatste positie is slechts 3 procentpunten. Ongeveer hetzelfde verschil is terug te zien bij slimme schakelactoren. Hier is het verschil 4 procent tussen de koploper – Fibaro met 39 procent – en de drager van de rode lantaarn – Shelly met 35 procent.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie