Naar inhoud

Meer transacties in modewebwinkel via smartphone dan desktop

In middelgrote en grote modewebwinkels in Nederland rekenen naar verhouding meer consumenten hun producten af met de smartphone dan met de desktop of tablet. Consumenten kochten vanaf het derde kwartaal in 2017 al vaker met hunsmartphone dan de overige twee onderzochte apparaten, maar het verschil nam toe in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal was 44 procent van de transacties afkomstig van de smartphone, terwijl het aandeel desktoptransacties afnam naar 40 procent.

Dat blijkt uit ‘De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q4 2017’ van ISM eCompany. De resultaten van de benchmark voor modewebwinkels zijn gebaseerd op 186 miljoen bezoeken aan middelgrote en grote modewebwinkels en bijna 4 miljoen transacties. Elk kwartaal publiceert het e-commercebureau de bevindingen met als doel een bijdrage te leveren aan het professionaliseren van de Nederlandse e-commercesector.

Meer transacties met smartphone

In het vierde kwartaal van 2017 groeide het aandeel smartphonetransacties met 38 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Het aandeel desktop- en tablettransacties nam af met respectievelijk 18 procent en 10 procent.

Mobiele oriëntatie en conversie

“Als ik met retailers spreek, hoor ik regelmatig dat hun bezoekers slechts oriënteren op hun smartphone”, zegt Jurjen Jongejan, online marketing director bij ISM eCompany. “Maar dit onderzoek toont duidelijk aan dat consumenten wel graag modeartikelen willen afrekenen als ze met hun smartphone een webwinkel bezoeken. Uiteraard moet je wel de mobiele webwinkel goed hebben geoptimaliseerd hebben om in deze behoefte te voorzien. En daar schort het in Nederland aan.”

Optimalisatie mobiele webwinkel

“We blijven denken dat mobiele webwinkelbezoekers slechts willen oriënteren”, licht Jongejan toe. “Maar de echte reden is dat we bezoekers slechte mobiele ervaringen bieden. Cross-device-gedrag hebben we ons zelf aangepraat. Deze benchmark toont aan, dat als je mobiele webwinkels goed optimaliseert, mobiele bezoekers wel degelijk willen kopen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ISM eCommerce.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie